Wednesday, May 28, 2008

Jenuh Tak Bersisip Angan... (Cerita Pendek)


Sekali lagi gadis itu pandang tepat ke arah ku. Wajahnya macam terseyum-senyum, jadi aku pun senyumlah balik. Cantik memang cantik. Tidaklah secantik Jessica Biel tetapi bibirnya iras-iras Angelina Jolie. Matanya pun tajam seperti memprovokasi aku.

Aku pandang keliling. Tidak ada sesiapa pun di lorong aku ini, jadi memang sah dia senyum pada aku. Dari celah-celah buku yang tersusun di rak ini, mungkinkah dia ingat aku ini orang lain? Aku tarik nafas dan telan air liur. Buku yang berceranggah di atas rak yang searas dengan kepala aku kurapatkan dan tolak biar santak ke tepi. Nah, sekarang dia boleh tengok muka aku betul-betul, baru aku tak malu nanti.

Ha, tengok tu. Dia pandang aku lagi. Dan sekali lagi dia senyum. Aku pun senyumlah balik sekali lagi. Sesaat sahaja senyuman dan pandangannya jatuh menimpa aku, tetapi rasa umpama bertahun bahagia bercinta.

Tiba-tiba aku tersedar. Aku menyorok sedikit dari pandangannya. Apakah senyumannya hanya senyuman sinis menghina kejanggalan diri? Dengan kadar segera aku membuat semakan pantas. Rambut? Kemas macam Jay Chou. Gigi? Putih bersinar bak gigi negro. Bulu hidung? Terpotong rapi tak kelihatan dari pandangan. Pakaian? Baju dan seluar masih melekat di badan, tak telanjang berinspirasikan filem Bring It On.

Zip? Degupan jantung terhenti sekejap. Perlahan-perlahan aku tunduk dan selak baju dengan tempo adagio. Terkangkang dan terpompa sedikit bagi mudah melihat. Adik aku nyenyak tidur dalam sangkarnya, jauh dari pandangan sesiapa. Mungkin juga akan bangun kalau si gadis terus-terusan senyum mesra.

Aku kembali zahir pada pandangan. Mata pura-pura mencari buku, tetapi dapat tertangkap seleret pandangan yang si gadis lemparkan. Babak-babak iklan Sunsilk menjelma di ingatan. Apakah ini Cinta Perpustakaan?

"T.. T.. Theory of Mechanics. Ha, ini dia!" suaraku perlahan antara dengar atau tidak. Ketemu dengan buku yang menghambat tujuan asal datang ke perpustakaan ini. Aku ambil dan selak-selak, memeriksa tajuk, nama penulis dan penerbit. Syabas, ini bukunya.

Serentak kegembiraan berlangsung, mata kembali mencari si gadis. Eh, mana dia? Meliar sebentar aku mencari mana si cantik yang baru tadi bertentang mata. Apakah sudah pulang?

"Abang.." Suara manis molek memanggil dari belakang. Jantung tiba-tiba enggan berfungsi. Dengan penuh saspen aku menoleh. Kelihatan si bidadari sudah menjelma di hadapan muka. Wajahnya jauh lebih cantik pada jarak satu meter berbanding 5 meter. Pasti dalam jarak satu inci wajahnya kan mengaramkan hati.

"Hai, nama saya.." aku ingin memperkenalkan diri.

"Mintak lalu sikit, nak ambik buku.." si cantik pantas mencelah dan segera satu buku berkulit jingga berpindah tempat dari rak ke tangannya.

Si rupawan senyum lalu menoleh, dan kemudian pantas berlalu. Meninggalkan aku dengan niat terjun bangunan atau berhenti belajar dan masuk askar.

Dengar kata orang, inilah sebabnya aku berhenti UTP dan masuk UiTM.

**********************************************************************************

Diinspirasi oleh: Iklan Levi's dalam majalah dan iklan Sunsilk

No comments: