Monday, May 12, 2008

Aku teknokrat, bukan sasterawan!

Dari kiri ke kanan, belakang ke hadapan:

Ejaz, Faizal Johari, Safarudin, Qahhar, Ilmam, Yazid, Hanif, Al-Hafez, Iqbal, Ezrin, Phyd

Alien, Ardza, Zaid, Muhsin, Affa, Arif Kond, Fairus Syahrizan, Abdullah Sani, Farah Najihah

Fathiyah, Nastasa, Elina, Hui Chin, Azlin, Ainul, Liya, Dalila, Huda, Maizatul, Yen Hong

Shafarina, Hana, Juita, Bob Chawan, Cik Ruhaida, Puan Fauziah, Adib Omar, Echa, Intan, Apoy

p/s: untuk pembetulan, penambahan atau pembuangan mana-mana nama dan link di atas sila bagitau aku cepat-cepat sebelum malu jadi aku..


Tidak dinafikan sepanjang hidup aku ini, masa-masa di TIKL akan sentiasa menjadi kenangan yang paling manis. Sama ada kerana aku memang manis atau orang-orang di sekelilingnya yang manis; atau memang zaman itu sendiri penuh kemanisan; biarlah memori yang menyuguhkan malam berteman keringat menahan dinding sakitnya roboh kehilangan kendali satu pengertian terpancar.

Pun bagaimana walau, setiap sesuatu akan sentiasa sahaja menemui penghujungnya, kerana yang kekal abadi itu bukannya manusia apatah lagi kenang-kenangannya. Begitu juga dalam siri ini, biarlah entri ini entri penghabisan tentang zaman-zaman aku di TI. Zaman yang memulakan banyak benda, yang sampai sekarang belum nampak pangkal habisnya.

Selain berdrama, menulis, membaca, menonton dan mengarah, zaman ini juga aku gemar bermain mata dan kata-kata. Pada aku dunia ini sesuatu yang idealis, penuh anekdot, berdoktrinkan dogma yag bisa sahaja dipahat-pahat ke tetupai atap dan diukir-ukir ke birai-birai tetingkap. Dunia bagai terlalu mudah difalsafahkan, seolah-olah kata-kata itu sentiasa mampu menerbitkan warna-warna pelangi menjadikan siang lebih redup dan gemalai dan malam tak seseram gelap tak berpenghujung.

Sungguhpun aku bukan pemidato atau pembahas sekolah, apatah lagi penceramah agama atau pentarbiyah lajnah, tapi dunia ini padaku mudah dibelah-belahkan. Yang ini hitam, yang itu putih; ke kiri kotor, ke kanan bersih, di situ keruh, di sini jernih. sifat aku yang seperti matang itu memang ada kebaikan/pro/khasiatnya, tetapi pada masa yang sama aku menjerat diri ke perangkap kepintaran. Aku lantik diri sendiri menjadi hakim, menjadi juri, menjadi saksi dan menjadi warden penjara. Ironinya, yang terperangkap dalam dunia hitam putih itu aku sendiri, dan tanpa sedar dunia itu tetap sahaja hitam putih.

Sukar difahamkan? Penerangan mudahnya, aku melihat yang merokok itu jahat, yang bertudung itu baik, buka aurat berdosa, pergi masjid masuk syurga. Tak disedari sifat mudah mengadili orang ini sebenarnya antara saat paling naif, dan tentu saja paling jahil dalam hidup aku.

Namun sedikit demi sedikit, alam pemberontak mula tersemai dalam jiwa, antaranya bermula ketika pilihanraya 1999, di mana aku merasakan apa sahaja yang aku dengar dan tonton tak semestinya benar, dan boleh sahaja palsu. Aku mula pandai membangkang mana-mana arahan guru yang aku rasa beragenda dan kurang kena. Aku sudah mula biasa tidur di bilik sakit, bilik imam di surau, buat tekan tubi di hadapan kelas dan tentu sekali pandai mencarut (sewaktu tidak didengari sesiapa)

Masih diingat sewaktu seorang ustazah meminta kami MPP mengikuti satu perkhemahan membuang masa di Tasik Titiwangsa. Aku beria-ia mengangkat tangan membangkang dan menolak arahan langsung pihak atasan itu. Ugutan mudah dari ustazah itu (dan kawan-kawan seMPP yang sentiasa suka mengangguk) ialah tidak berkat ilmu jika derhaka pada guru. Aku bukan derhaka, aku cuma kurang setuju. Dan akhirnya aku pergi juga, walaupun dalam hati aku cacian yang bergema seperti lagu nasyid yang diulang-ulang.

Memang tepat, perkhemahan itu hanya perkhemahan biasa laras kerajaan dengan ceramah-ceramah bina diri pro dacing dengan stail beratur, makan dan tidur ala biro tata negara, lengkap dengan aktiviti kumpulan dan modul sejibik yang pernah dan telah aku lalui dalam puluhan perkhemahan lainnya. Pendek kata, jika ada RM10 yag aku keluarkan untuk perkhemahan itu, sampai ke akhirat pun aku tidak halalkan.

Entah apa sebabnya. Mungkin kerana sepanjang tingkatan lima aku tak bertemu langsung dengan cik Wani. Mungkin juga sindrom perasan kacak yang mengganggu fungsi serebelum dan serebrum menyilaukan tepian ritma ketika tersapu mimpi yang memercik hayunan maha lazat. Mungkin juga tumbuhnya ari-ari menandakan hari-hari mau dan jari-jari bau. Entahlah, entah.

Sampai ke hari ini pun, setelah dua universiti aku jejaki, dan tiga kursus aku ambil (dua darinya gagal), aku masih budak TI.

3 comments:

Anonymous said...

diam2 ubi berisi

muhsinsenpai said...

To jaja:

aku bukan ubi, aku memang berisi..

Anonymous said...

(tersenyum)

dulu fikiran sering berputar saat memikirkan perjuangan

bila terbaca entri ini,
baru aku sedar,

bukan aku, seorang

p/s : dah lama tak makan ubi