Saturday, May 24, 2008

Mega Mendung Di Angkasa... (Cerita pendek)

Timah bagai kaku tak bergerak. Nafasnya termengah-mengah, tetapi dikawalnya sehabis baik agar tak kedengaran bunyinya. Dengan takut-takut matanya meleret ke kiri dan ke kanan. Perlahan-lahan disinsingnya kain kurung sekolah yang dipakai, dan diangkat kaki kanannya sesenyap yang boleh. Kaki kanan itu kemudian diletak penuh hati-hati selangkah di hadapan, agar hanya dia yang menangkap bunyinya.

"Kau tengok belakang semak tu Ro!" Timah tersentak. Peluh entah dingin entah tidak turun tiba-tiba. Hatinya berbelah-bahagi sama ada mahu lari selaju mungkin atau terus membatu menyembunyikan diri. Dia tahu sedikit sahaja kesilapan yang dilakukannya, baik sengaja atau tidak, akan mengundang bahana. Timah mungkin baru darjah tiga. Tapi dia pun tahu takut juga.

"Budak tu tak ada kat sini Meng!" Timah telan air liur. Masih bimbang leganya hanya sementara. Matanya sahaja yang lebih laju dari degup jantungnya sekarang. Yang lain-lain kaku. Beku.

Pohon kelapa sawit yang disandarinya menimbulkan bekas di belakang baju sekolah yang dipakai. Namun Timah tidak peduli itu. Kasutnya pun sudah merah berdebukan tanah. Itu pun kurang penting. Di hadapannya sekarang hal hidup dan mati!

Dalam hatinya tiba-tiba timbul sesal engkar pesan ibunya tadi. Sejurus sebelum dia keluar ke sekolah ibunya berpesan,

"Mah, lepas habis sekolah terus balik rumah tau!" Waktu itu selepas disogok dua ringgit, Timah terus angguk-angguk macam anak solehah yang taat.

Namun sekarang dia di sini. Di belakang sebatang pokok sawit. Sedang menyorok menyelamatkan diri.

Tiba-tiba fikirannya terbayang nasib tragis gadis yang sebaya dengannya. Ada didengar orang tuanya bercakap selalu. cikgu di sekolah pun ada ingatkan. Yang dijumpai betul-betul kaku tak bernyawa. Di dalam beg, di tepi jalan, dalam ladang kelapa sawit. Ada yang seumur dengannya, ada yang belum sempat bersekolah pun lagi. Ada juga yang sudah dewasa, tetapi perempuan dalam umur mana pun tetap selalu akan jadi mangsa.

Setiap hari Timah berdoa agar mereka yang ditimpa nasib sedemikian ditempatkan Allah Taala di dalam syurga-Nya, dan binatang yang terlibat pula dihukum di dunia dan diazab di akhirat. Lagipun itu yang disuruh ustazahnya dalam kelas agama. Dia aminkan sahaja.

Dia ikut sahaja, budak-budak macam dia mana tahu apa-apa. Suruh main dia main, suruh pergi kedai dia pergi kedai. Yang dia tahu nak seronok. Seronok jalan-jalan, seronok makan gula-gula, seronok bermain. Dihalang dilarang marahlah dia. Masam muka, cebik bibir. Mana Timah tahu itu semua untuk keselamatan? Keselamatan tu apa?

"Ha, ini pun dia!" Satu jerkah keras menempelaknya. Dan Timah yang entah kerana terkejut entah kerana takut terus pengsan. Gelap.

*****************************************************************************

"Tu la degil lagi! Emak dah cakap lepas sekolah terus balik kan? Kenapa keluar main sorok-sorok? Ni tak pasal-pasal baju kotor, seluar kotor! Kalau kena patuk ular tadi macam mana?" Apa yang ibunya bebelkan selepas itu tidak lagi didengarnya. Sebaik sahaja sedar Timah peluk ibunya erat-erat. Sekurang-kurangnya dia masih selamat. Lagipun dia hanya main sorok-sorok.

Tammat

6 comments:

Unknown said...

hahahahaha... buat saspen je!!

Cik-MeGa said...

klu la mak die x muncul tepat pd masenye, mcm mne ye?
ermm....

muhsinsenpai said...

mak dia tak muncul pun tape la

dia main sorok-sorok je

budak-budak tu kawan dia je..

ala cerita aku ni tak cukup buat orang faham ke? ala...

Anonymous said...

hehehe


tu dia atok berkarya

santai tapi ada ceritanya


ayuh!terukan!

amer zaman said...

dah berkarya,
mesti ada cerita kan?

muhsinsenpai said...

jangan bertekak dalam blog aku boleh tak?