Wednesday, December 31, 2008

25 Detik Paling Memanusiakan 2008 (II)

Bersambung dari sebelumnya..

10. Pilihanraya Umum 2008

Lanskap baru politik negara? Kerajaan yang lebih telus, saksama dan amanah? Bagaimana membandingkan pemerintahan 9 bulan dengan kerasukan 50 tahun?


09. Tamat mendownload Highlander, Avatar The Legend of Ang

Setelah hampir 10 tahun menanti, Highlander dilunaskan. Begitu juga dengan Avatar yang selesai pada Book 3. Lt. Ninzaburo dan Satisfaction juga tuntas walau hanya musim 1. Yang lain dalam perjalanan: Heroes musim 3, Bleach, Naruto dan banyak lagi.

08. Itachi (dan Kakashi?) terkorban

Satu lagi idola aku menemui ajalnya. Adakah Kakashi juga akan turut terkorban sama? Entahlah, mungkin tahun hadapan akan menjawa segalanya.

07. Liverpool di tangga teratas

Walau musim baru separuh jalannya, tetapi tahun 2009 bagaikan menjanjikan sesuatu yang telah terlalu lama ditunggu.

06. Aku suku abad

Kalau aku kambing aku dah ada 40 keturunan. Tapi aku manusia maka aku kahwin pun belum. Sabar ye cik Wani nanti abang abis belajar dulu.

05. Dekan terakhir

Bila sudah tiada baru ditangisi. Inilah dekan terakhir aku pada part 3. Tiada lagi yang kuharapkan, tiada lagi yang kuimpikan..

04. Ibu cik Wani meninggal dunia

Walau aku hanya mengenali beliau tidak lebih dari insan asing yang menagih kasih anakandanya, kata-kata arwah seminggu sebelum pemergiannya akan aku kenang sampai bila-bila. Bagai restu turun dari langit, akan saya penuhi janji saya, insya Allah.

03. Tiada lagi Dekanku

Kali pertama aku sedar aku juga bisa dikalahkan. Mungkin sifat leka dan mengambil mudah punca jatuh berderap ke tanah jua. 2009 akan mengubati segalanya?

02. Petronas mula meminta semula

RM90k akan mula dibayar tahun ini, sedikit demi sedikit. Hidup belum pun bermula, hutang sudah menggunung tingginya. Nak kahwin camne?

01. Cik Wani akan ke Sarawak

Dia belum pergi, tetapi beritanya sahaja sudah cukup menghimpit dan menikam. Mula dari 4hb ini, aku akan mula berbicara pada angin, minta ia sampaikan khabar rinduku padanya di seberang Laut China Selatan sana. Bagai cinta antara benua (pulau?)

Moga 2009 akan memberi sesuatu yang lebih segar dan kurang hambar, tidak seperti tahun ini yang bagai tahun ujian karakter pad diri ini. Insya Allah.

Tuesday, December 30, 2008

25 Detik Paling Memanusiakan 2008

Assalamualaikum..

2008 akan pergi. 2009 akan tiba. Apa yang paling menggegarkan hidup aku sepanjang 2008 itu? Ini 25 darinya, sesuai dengan usia aku 25 tahun.

25. Kawan/Sedara kahwin dan berpacaran

Ada yang kahwin terlanjur, ada yang jemput aku pergi kenduri dan ada yang tak panggil pun. Nantikan giliran aku!

24. Rakan-rakan bergraduasi.

Gembira melihat kawan-kawan aku lepas dari alam universiti dan berkonvokesyen. Tahniah!

23. Cameron, Melaka dan lain-lain

Ke Cameron bersama keluarga. Ke Melaka bersama rerakan. Ke Melaka lagi untuk bersama Cik Wani. Dan lagi dan lagi.

22. Kembali bercermin mata

Untuk waktu malam sahaja itupun kalau memandu. Imej kena jaga.

21. Hadirnya Syuhada

Nama sebenar Canon EOS400D. Mengajar aku meneliti dunia dari mata lensa.

20. Stat berseluar jeans

Setelah sekian lama bergaya tua, aku mengorak langkah mula berpakaian belia khas untuk menepis tanggapan usia aku sudah mula menemui titik hujungnya.

19. Mula bercerut

Hasil ajaran M** dan A***, aku mula menghirup keharuman udara cerut, hampir setiap hari. Kopak jugaklah duit aku.

18. Torres mengganas

Musim 2007-2008 menyaksikan Torres menjaringkan 30+ gol dalam musim sulungnya di Anfield. Syabas! Sayangnya Gerrard pula ditahan pada penghujung tahun.

17. Kecewanya skrip ditolak

Penantian penuh harapan 2007 berakhir kecewa apabila kedua-dua skrip aku/kami ditolak oleh RTM. Sehingga kini tiada lagi skrip drama tv dari aku.

16. Bervideo klip Flava

Pertama kali terlibat secara langsung, pengalaman menyaksikan pengaruh Shah menyuruh polis menutup seluruh kawasan pantai takkan dilupakan.

15. Mula berblogging

Dah lama memblog tapi hanya pada mac 2008 pindah ke blogspot. Post ke-100 akan tiba tidak lama lagi!

14. Minyak naik dan turun dan kesannya pada ekonomi

Minyak naik membawa sama harga yang lainnya. Namun apabila turun yang lain kekal meranapkan poket. Syabas kerajaan!

13. Obama menang pilihanraya

Kita semua menantikan perubahan yang mungkin atau tidak mungkin akan berlaku.

12. Sharlinie (dan yang lain-lain)

Selepas hampir setahun mungkin kita sudah berhenti peduli.

11. Lana berusia 5 tahun.

Lana sudah 5 tahun! Istimewanya, tahun ini juga mas kahwin (ansuran bulanan) beliau selesai dilangsaikan. Kereta aku tu je la harta yang aku ada. (gambar bukan lana yg sebenar)

Bersambung..

Tuesday, December 23, 2008

Hatiku Kan Terbang Pergi

Cik Wani dah dapat posting beliau iaitu ke Sarawak.

Kata beliau selepas setahun baru boleh memohon pindah.

Biasanya tiga tahun.

Tiga tahun ni, regu jiwa aku akan pergi tinggalkan aku. Kenapa aku?

Thursday, December 18, 2008

Sayap Aku Dipatahkan!

Assalamualaikum..

Dah tengok result?

Kali keempat nampaknya tidak begitu bertuah. Aku gagal mendapatkan Damn List! 0.01 GPA menghalang quadruple aku. Dan kali ini tiada BEL untuk menyelamatkan aku.

p/S: taklah pandai sangat aku ni kan..

Wednesday, December 10, 2008

Am Tag Aku..

1. What is the relationship of you and him/her?
kawan besa. aku ngan dia bukan shah..

2. Your 5 impressions towards him/her.
cekap
berirama
bz memanjang
cool
rebel

3. The most memorable things he/she had done for you.
dia pernah..

4. The most memorable things he/she have said to you?
katanya..

5. If he/she become your lover, you will...
jadi cam shah la..

6. If he/she become your enemy, you will...
sedangkan lidah lagikan tergigit

7. If he/she become your lover, he/she has to improve on...
being a lady la. aawww...

8. If he/she become your enemy, the reason is...
mungkin aku secara tak sengaja mematahkan lens beliau lalu mencampakkannya ke dalam tasik kat puncak nu..

9. The most desirable thing to do on him/her is?
buat pada dia? mencilok skil penggambaran?

10. The overall impression of him/her is...
ok la.. nak kena jawab gak ke ni?

11. How do you think the people around you will feel about you?
uitm = rasa aku tua. rumah = rasa aku sampah

12. The character of you for yourself is?
jiraiya dalam komik naruto

13. On contrary, the character you hate of yourself is?
wunan jahat dalam wira tunggal

14. The most ideal person that you wanna be is?
diri aku..

15. For the people who care about and likes you, say something about them.
tanpa kamu aku tiada hidup

16. Ten people to tag:
fairuz
muz
mastikus
echa ungu
zureen
ratna kesuma
john melawi
xlaralady
mapieceofart

17. Who is no. 2 having a relationship with?
dia solo..

18. Is no. 3 a male or a female?
pompuan la.nape?nampak macam laki ke? <= salin bulat2

19. If no. 7 and no. 10 were together, would it be a good thing?
entah. deaorang kenal ke?

20. How about no. 5 and 8?
dua-dua dah berpunya

21. What is no. 1 studying about?
budak penulisan nak join budak skrin sebaliknya jadi budak baiki komputer dan pernah kerja dengan nombor 3 dan ari tu jadi budak fotografi dan pernah buat kerja2 art..

22. Is no. 4 single?
entah. tanya dia lee..

23. Say something about no. 6 
takut belon..

Saturday, December 06, 2008

Tadi..

Siang tadi lepas aku keluar dari sebuah tandas dalam Plaza Alam Sentral, tiba-tiba aku terniat secara refleks menyanyikan lagu Siti Sarah Raisuddin berjudul Kesetiaan. Mungkin sebab aku pernah dengar anak aku menyanyikan lagu ni agaknya.

Tidak semena-mena, aku terperasankan seorang awek hot dalam saloon yang merenung ke arahku. Aku yang masih menyiulkan lagu itu bertentang mata seketika dengannya.

Tidak!!! Aku terkantoi menyanyikan lagu penuh kejiwangan tersebut. Tanpa menantikan reaksi dari beliau aku melarikan diri meninggalkan kemachoan aku yang bertaburan menghiasi bait-bait lagu itu tadi.

Moral: Jangan suka berkaraoke.

Monday, December 01, 2008

Cinta Ini Biarkan Ia Pergi (cerita pendek kelapan..)


Kalau cinta takkan pernah bermakna.
Maka hidup hanya mimpi tak ke mana..

Radhi merenung ke penjuru taman itu. Insan yang dinantinya tetap belum kunjung tiba. Jam tangan diliriknya. Masa relatif sudah pun pukul 6 petang. 

"Sudah lewat sejam." Bisik Radhi perlahan. Renungannya makin jauh melela.

"Kita pulang sahajalah ya, Di." Murni tiba-tiba bersuara. Radhi fana sebentar dari angan dan sedarnya. Gadis awal 20-an itu tetap setia menanti jawapannya.

"Kejap lagi ya." Radhi menenangkan gadis itu. 

Sahabat baiknya itu hanya mengangguk dan kembali meminggir, membiarkan Radhi kembali dengan penantiannya. Radhi bergerak perlahan ke penjuru taman. Pohon yang menjadi tempat pertemuan dijanjikan terlihat begitu sepi dan sunyi. Radhi merenung pokok itu dari akar hinggalah pucuknya yang menjulang tinggi ke udara.

"Dah lama tunggu Di?" Sapa satu suara. Suara yang telah lama ditunggu-tunggu.

Di hadapan Radhi tercegat Siti Bainun. Wajah Radhi berubah ceria. Seperti kanak-kanak menonton Wonder Pets.

"Tak, baru je," Radhi cuba menghilangkan resah di hati. "Kenapa lambat?" Soal Radhi tanpa sedar paradoks soalannya. Atau oksimoron, atau ironi, dia sendiri tidak tahu.

"Tolong mak kejap tadi." Siti Bainun menghampiri Radhi. "Di.."

"Ya, Siti?"

"Mak ayah saya tak izinkan saya .."

"Dengan saya?" Wajah Radhi berubah sedikit.

"Mm." Wajah Siti Bainun pula berubah sugul.

"Mereka dah jodohkan awak dengan orang lain?" Radhi mula gopoh menyoal.

"Bukan begitu Di."

"Oh, saya tahu. Sebab saya tak bekerja, tak berpendidikan, takde harta, takde kedudukan, kan?"

Siti Bainun diam sebentar. Bak kata iklan, diam tanda setuju, senyum tanda suka.

"Saya faham Siti. Dalam cinta, rupa dan harta tetap juga dipandang orang."

"Janganlah macam tu Di. Kita masih boleh berkawan."

"Dan biarkan awak jadi milik orang lain?"

Siti Bainun diam dalam gelisah. Radhi melontar batu-batu kecil di hadapannya, bagai anak kecil yang protes.

"Saya pun belum sedia Di." kata Siti setelah agak lama berdiam.

"Cinta mana pernah ada persediaan. Bukan lampu boleh dibuka dan ditutup."

"Tapi Di.."

"Bainun!!" Suara keras seorang wanita mengejutkan mereka berdua. Siti Bainun berubah wajah ketakutan sebelum menoleh. Radhi bingkas bangun bersedia menghadapi kemungkinan.

"Ya mak!" Jawab Siti Bainun dengan getar suara seiras kambing mengembek.

"Balik mandi! Dah senja dah ni!!" Jerkah wanita itu lagi.

"Baik mak!" Siti Bainun menjawab dan bingkas meninggalkan Radhi. Setapak dua melangkah dia menoleh ke arah Radhi. "Di, tak tengok Shin Chan ke? Dah nak mula ni. Nanti terlepas!"

"Tapi tentang kita?"

"Nantilah Di, kita kan belum sekolah lagi!"

Bagai tersedar dari angannya Radhi bingkas meninggalkan Siti Bainun yang melambai-lambai. Bibiknya Murni dipanggil dan berdua-dua, mereka berjalan meninggalkan taman permainan itu. Mentari senja pun mula melabuhkan tirainya.

* * *

Diilham dari: lagu Taman Astakona (Slash) dan kisah cinta terlarang antara adik aku @pis dan rakan setusyen beliau. Kedua-duanya 6 tahun.