Monday, June 23, 2008

Al-Fatihah..

Assalamualaikum..

Ini adalah entri aku yang kelimapuluh. Sayangnya entri ini diisi dengan khabar pemergian.

Al-Fatihah kepada ibu cik Wani. Semoga cik Wani bersabar dan sebagai anak yang solehah, akan sentiasa mendoakan ruh arwah ibu cik Wani. Semoga ruh ibu cik Wani ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Amiin.

Dari Allah kita datang, dan kepadanyalah kita dikembalikan.

Thursday, June 19, 2008

Legacy?


Assalamualaikum..

Adik aku cik Tipah bagitau dia dapat masuk UiTM hari ini. Ijazah Perakaunan. Kali terakhir ada adik beradik aku yang sama tempat belajar dengan aku adalah di Tingkatan Empat sewaktu aku di SMKJ. 10 tahun dulu.

Aku kena ajar dia Chicken Dance pasni..

Monday, June 09, 2008

Saved By The BEL

Assalamualaikum..

Dah tengok keputusan peperiksaan?

Bagi yang belum, sila semak keputusan anda di sini.

Alhamdulillah, aku sekali lagi ketemu Damn List. Namun sesuatu yang menarik untuk dikongsi di sini, GPA aku hanya diselamatkan oleh BEL. Dengan kata lain, tanpa subjek BEL, GPA aku takkan dapat mendekati Damn List ini. Malah yang lebih menarik, kawan-kawan aku memiliki markah GPA -BEL yang lebih tinggi dari aku. Dengan kata lain aku bukan lebih pandai, cuma nasib baik sebab semes ini masih ada subjek BEL. Semes hadapan mungkin aku akan kecundang.

Sekretariat M (bukan nama sebenar) misalnya, hampir-hampir mendapatkan Damn List tanpa melibatkan BEL. Jika Konferensi mendatangkan gred, beliau pasti diberi A dan akan mendapat DL tanpa perlu diragui lagi kerana kehadiran beliau yang penuh bersama cik pap (nama timangan sebenar). Malah beliau telah mendapatkan A dalam subjek Teori & Apresiasi Filem! Aku hanya dapat B dan orang tua lagi sorang tu dapat C!

Sahabat aku seorang lagi iaitu sekretariat S (juga bukan nama sebenar) pula lebih malang. Beliau telah berjaya mendapat GPA menyerupai DL 3.5+, namun kerana kehadiran penjajah ke negara ini beberapa ratus tahun dahulu, yang menyebabkan pelajaran Bahasa Inggeris (BEL) diwajibkan, beliau telah kejatuhan sedikit. Secara keseluruhan beliau telah mendapat A dalam semua matapelajaran yang aku dapat B. CTU, Teori Filem, Cinefoto dan Seni Visual.

Kisah yang lebih menyedihkan adalah tentang orang tua S. Dia dan aku dianiaya Khong menyebabkan markah subjek Teori kitaorang rendah. Tapi sebab jawapan exam aku bagus aku dapat up sket. Kalau markah Teori dia bagus dia pun dah dapat DL (3.67).

Moral of the story? You go straight. You don't belok-belok. Lain kali baca NST. (aku baca The Star.)

p/s: takde niat buruk atau songsang dalam analisis ini.

Friday, June 06, 2008

Antara Berita

Kalau diikutkan hati, rasanya esok juga nak kubuka 5-6 buah stesen minyak biar kaya raya aku dibuatnya. Malaysia Boleh! Namun biarlah hari ini aku menulis sahaja.

Selepas pengumuman kenaikan harga minyak tempoh hari, mungkin kita akan terbaca atau terdengar berita-berita seperti ini: (ni aku perli ni kalau tak paham jugak tak tau la..)

BAPA ENAM ANAK TERSENYUM BERTERIMA KASIH

Jerlun, 6 Jun - Seorang bapa, Gapar Bin Basir, 46, menyatakan rasa kegembiraannya sebaik sahaja pengumuman harga minyak diesel dan petrol dibuat kelmarin. Beliau yang menghantar anak-anaknya ke sekolah setiap hari, di mana dua di sekolah rendah dan 3 di sekolah menengah sebelum ke tempat kerja yang terletak di bandar bersebelahan, bersetuju dengan harga yang baru diperkenalkan. Dakwanya harga tersebut sesuai untuk pekerja berpendapatan rendah sepertinya selain mempunyai nilai tambah, bersifat telus dan anti rasuah.

Bantuan rebet tunai, yang mencecah RM625 setahun selepas memperbaharui cukai jalan juga menurutnya amat menarik selain boleh digunakan untuk tujuan lain seperti membayar ansuran rumah, kereta, baju sekolah anak, beg dan buku-buku anak, yuran tuisyen, tol, khairat kematian, selain dimasukkan lebihan wang itu ke akaun Tabung Haji untuk kegunaan masa hadapan, khususnya untuk naik haji. -AF*ckP

CIK KIAH TERUSKAN ROMBONGAN KE RANTAU PANJANG

Kuala Kangsar, 6 Jun - Cik Kiah, 55 atau nama sebenarnya Zakiah Bt Baharom lebih dikenali di negara ini sebagai penganjur rombongan. Menurut sidang akhbar yang diadakan beliau semalam, Rombongan Cik Kiah Ke Sukan Olimpik terpaksa ditangguhkan kerana harga tiket kapal terbang, kereta api mahupun kapal tongkang dijangka akan naik mendadak di luar senarai mampu-milik masyarakat. Orang-orang kampung yang terdiri daripada penoreh getah, pegawai pencen dan suri rumah tentu tidak mampu menanggung kos terbabit, menurutnya lagi.

Bagaimanapun, kata beliau, rombongan tersebut akan ditukar destinasinya ke Rantau Panjang untuk mengambil kesempatan cuti sekolah yang masih ada untuk membeli belah. Bergantung kepada kemampuan ahli rombongan untuk menyewa bas, destinasi akhir akan ditentukan sama ada di Rantau Panjang, Kelantan atau sekadar Rantau Panjang, Selangor. -Bersama

PERAGUT PROFESIONAL AZAM TINGKATKAN PRODUKTIVITI

Pantai Dalam, 6 Jun - Seorang peragut profesional, yang hanya mahu dikenali sebagai Kaki, 24, hari ini mengumumkan azamnya untuk meningkatkan lagi kadar jenayah ragut yang dilakukan olehnya. Khas bagi menampung kenaikan mendadak kos sara hidup, berikutan kenaikan harga bahan ai, dia yang juga penagih dan peraba atas bas profesional hari ini merancang untuk meningkatkan kadar ragutan sebanyak 5 kali seminggu, berbanding hanya dua kali seminggu sekarang.

Sungguhpun begitu, Kaki diingatkan bahawa kemungkinan hasil ragutannya tidak akan mendatangkan pulangan lumayan kerana rata-rata masyarakat di Malaysia sekarang turut sedang dalam kekeringan bahana kenaikan bahan api tersebut. Kaki yang memiliki 17 rekod jenayah, enggan mengulas lanjut. -Rioters

Banyak lagi berita yang boleh ditulis. Semoga ISA tidak menyusul. Selamat malam..

Thursday, June 05, 2008

Let's Ride!! (literally..)

The increase in fuel cost as announced by our beloved and trusted government yesterday will surely leave its impact on almost every single person in this country (or our neighbor's vehicle owners).

The increase of 40% for petrol and 60+% for diesel, will only spell out one thing to a no-incomer like me. No more driving! I will ride bicycles from now on, only if I have one (I can't even afford that one right now.)

While some will believe in almost anything the policy-makers say in their defense to them, I'd rather look at the bright side and say, 'well, thank god this government will only last till September.'

Vote carefully next time..

Wednesday, June 04, 2008

Tribute Euro 2008: Dennis Bergkamp

Assalamualaikum w.b.t

Jika ada mana-mana pemain yang boleh membuatkan aku beralih arah dari menyokong Liverpool FC, maka pemain itu adalah Dennis Bergkamp. Pemain yang pada pendapat aku adalah pemain asing terbaik pernah beraksi dalam Liga Perdana (ini pendapat peribadi yang dikongsi dengan Alan Hansen) juga merupakan pemain terbaik pernah beraksi untuk Belanda (ini juga pendapat peribadi yang dikongsi dengan Gus Hiddink).

Skil menakjubkan, kewaspadaan taktikal, kemahiran memulakan serangan dan kejituan dalam menjaringkan gol adalah aset utama pemain yang lebih gemar bertindak sebagai penyerang bantuan di antara atau belakang penyerang utama (di Arsenal dimulakan dengan Ian Wright, sebelum Thierry Henry mengambil alih).

Seperti kebanyakan lagenda Belanda yang lain seperti Cruyff, Rijkaard dan Marco Van Basten, Bergkamp mula beraksi di kelab Ajax Amsterdam sebelum berhijrah ke Internazionale.

Namun taraf lagendanya diperolehi di Arsenal. Perpindahan 7.5 juta pound ke Arsenal di bawah kendalian Bruce Rioch pada 1995 menjadikan Arsenal antara kelab Inggeris pertama yang memancing pemain ternama selepas berakhirnya pengharaman ke atas kelab-kelab Inggeris berikutan tragedi Heysel 1985.

Di Arsenal Bergkamp menjaringkan 106 gol dalam 393 penampilan, satu pulangan yang menakjubkan. Untuk 10 musim bersama Arsenal Bergkamp telah berjaya memenangi tiga kejuaraan liga, 4 Piala FA, dan naib juara untuk Piala Uefa dan Liga Juara-juara.

Secara peribadi pula, dia memenangi anugerah pemain terbaik PFA 1998, pemain ketiga terbaik Eropah pada 1992 dan kedua terbaik pada 1993 selain pemain ketiga terbaik FIFA pada 1993 dan 1998.

Antara gol terbaik jaringannya adalah ketika menentang Newcastle, dan sewaktu beraksi bersama skuad Belanda sewaktu menentang Argentina dalam peringkat suku akhir Piala Dunia 1998 (antara gol terbaik dalam sejarah Piala Dunia). Selepas menahan hantaran sejauh 60 meter dari frank De boer dalam kotak penalti Argentina, Bergamp meloloskan bola di celah kaki Roberto Ayala sebelum dengan selambanya melepaskan volley dengan sepakan luar kaki kanan
ke gawang Argentina. Magis.

video

Popular dengan gelaran Iceman, Bergkamp juga dikenali kerana keengganannya terbang (membawa kepada gelaran Non-Flying Dutchman) kerana fobia (aviofobia) yang disebabkan oleh peristiwa nyaris-nyaris kemalangan kapal terbang sewaktu Piala Dunia 1994 di Amerika Syarikat.

Bergkamp bersara pada 2006 selepas Arsenal tewas kepada Barcelona dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara 2006 dan kini sedang menjadi jurulatih pelatih di Ajax di bawah kendalian Marco Van Basten yang akan mula bertugas selepas Euro 2008.

Sunday, June 01, 2008

Hari Indah di Atas Cameron

Mak bapak aku menyambut ulangtahun perkahwinan ke-26 Sabtu lepas. Sehari sebelumnya, kami sekeluarga naik ke Cameron menghirup udara segar percutian.

Naik menggunakan jalan Tapah-Cameron Highlands, keadaan jalan berliku nyata memeningkan. Tiba ke Ringlet terasa loya bagai mengandung anak sulung. Mujur perut kosong sebelum naik menyelamatkan keadaan, jika tidak nasi lemak dan teh tarik pasti bertaburan di tepi jalan mencacatkan pemandangan para pelancong yang ingin menikmati keindahan banjaran Titiwangsa. Orang-orang asli yang ditemui ternyata lebih santai meluncur ke destinasi.

Tiba ke Tanah Rata, Ladang Teh tempat pertama yang dijenguk. Pukul 11 pagi dan ternyata solat Jumaat hanyalah jama' qasar taqdim. Tambahan pula rombongan dua kereta menyukarkan sebarang proses keterpisahan.

Ladang strawberi menghampakan kerana strawberi hanya ada dalam paket-paket jualan manakala pokoknya masih mentah untuk membiak. Tak akil balgih lagi. Bergambar tetap bergambar.

Di mana makan tengah hari? Hospital Cameron Highlands. Tempat ideal untuk keluarga yang memboikot kedai mamak (mak aku aje) untuk menjamu selera. Tiada gambar sempat diambil kerana terlalu terkejut.

Tempat tempat berikutnya adalah rutin. Tempat bunga, tempat sayur dan tempat buah kerana tiada siapa ke Cameron kerana hendak membeli kambing atau kereta. Beli untuk tok nenek di kampung dan selebihnya memenuhkan stok d i rumah. Aku belilah bunga sedikit nak diberikan pada cik Wani. Aku tahu beliau tak minta apa-apa. Tapi hati manakah yang membisik tika bayu menerjah kerawang bertanyakan erti janji semalam?








Apapun yang pasti perjalanan ke Cameron adalah untuk memenuhi ajakan keluarga, tika masa adalah lebih santai mengh abis kan masa di rumah menonton wonderpets, bermain sudoku dan menulis blog.

Untuk mak dan bapak, selamat menyambut ulang tahun perkahwinan..