Wednesday, April 30, 2008

Tribute to Itachi...

Assalamualaikum..


One of my most favourite character in Naruto, Uchiha Itachi, has been confirmed to be dead.


Although the cause or the people responsible for it has yet to be identified, it is now official that Uchiha Itachi, is no more.


No more Mangekyou Sharingan, no more Amaterasu, no more Tsukuyomi and definitely no more Uchiha Itachi.. Huhuhu...


Goodbye Itachi.


p/s: I hate doing this.. Who's next? Kakashi? Roronoa Zorro? Hiro Nakamura?

Tuesday, April 29, 2008

Cari Lain.. (Haiku Untuk Member)

Sahabat,

Dari manakah,
Ia rasa perasaan,
Hanya igauan.

Jangan dinanti,
Bunga yang tak berkembang,
Kau bukan kumbang.

Kau yang sendiri,
Dia tak membalas tanya,
Kau kan tersisa.

Tetapkan tekad,
Cari pada yang sudi,
Bangkit kembali.

Ayuh berlagu,
Padam mimpi merasuk,
Cahaya esok.

Yang menyokongmu,
Kenangkanlah sendiri,
Ada di sisi.

Wahai sahabat,
Betapa luas dunia,
Cita dan cinta.

Monday, April 28, 2008

Kalau Mahu.. (Khas Untuk Seorang Sahabat)

Kawan,

Kalau mahu kau korban segala
Mengejar maknawi cinta
Mengajar sirat setia

Kalau mahu kau bakar ruh ilahi
Memburu hati sang puteri
Menanti tangan sakti

Kalau mahu kau kambus jasad
Memohon luka terubat
Melulu laluan sesat

Kalau mahu engkau letupkan
Memadam limpahan kenangan
Mencarik sedu dan sedan

Belum benar-benar cinta,
Belum benar-benar redha,
Belum benar-benar sempurna.

Kawan, jangan terjun ke sana....

Sunday, April 27, 2008

Writing From Your Heart is Boring..

Assalamualaikum..

I hate to read what people write about their feelings. For me it is as irrelevant as hearing what the weather's like in Nicaragua or how Bolton Wanderers is doing in the EPL.

Pardon my blatancy, but whenever I wander into other people's blog, I want to know more about their thoughts, their ideas, their aspirations. What DRIVES you?

To be respected, you got to show that your are not only inspired, but also inspirational. Move people with your words, change the world with your thoughts, make it a better place with your ideas. Don't WHINE that you had a bad hair day or your girlfriend dumped you for his previous balak. You might thought that people would be sympathetic, but in the end you just sound pathetic.

Of course people got to have feelings and emotions, but then again, if you write like you suffer so much; hire a lawyer, write a will, and jump off the bridge..

Saturday, April 26, 2008

You'll Never Walk Alone..

(remember me?)

Assalamualaikum..

Sudah lebih 100 hari adik Sharlinie hilang.. Usaha sama ada untuk mencarinya atau mereka yag terlibat masih gagal.


(who should be responsible?)

Begitu juga kes pembunuhan Adik Nurin Jazlin yang belum diselesaikan hingga ke hari ini.


(justice will prevail)

Dan kes yang berprofil tinggi ini.. Mungkinkah keadilan akan bersinar atau pergi bersiar-siar?


(in memory of Rhys Jones, 12, a murdered football fan in Liverpool)

The murder that unites a city..


(Liam Harker, dying of stomach cancer, last wish: a signed LFC shirt)

The story that moves a city..


You'll Never Walk Alone..

Wednesday, April 23, 2008

Aku pengarah, bukan sasterawan!


(Di mana semuanya bermula)

(Masih disambung dari yang hari itu)

TIKL. Nama barunya SMTKL. Di sini sepatutnya aku belajar tentang proba macintosh, pembezaan, inersia, lukisan isometrik dan jadual berkala. Sebaliknya, subjek kegemaran aku masih sama. Sejarah.

Kesan terlalu suka mendengar cerita, membaca cerita dan menonton cerita, sejarah padaku adalah bagai cerita hikayat yang lebih realis. Orang Tasaday selalu menimbulkan imaginasi-imaginasi liar yang kadang-kadang menghilangkan kekeringan. Hanya beberapa tahun kemudian baru kusedari bahawa penemuan orang Tasaday sebenarnya adalah penipuan (hoax) dalam bidang akademik (rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Tasaday.)


Sejarah amat sesuai dengan aku. Sebagai seorang yang bercita-cita mahu jadi peguam, sejarah memang dianggap subjek penting. Sebagai penulis pula, sumber inspirasi yang takkan jemu diperkatakan. (Mungkin hal sebenar budak-budak kelas Awam 2 je tau.. hehe..)

Hendak disedapkan lagi cerita aku ini, aku juga aktif bersilat (PSSGM), AJK Persatuan Pelajar Islam, Anggota Pelajar Dinamik, MPP, Ketua Dorm selain pemain catur sekolah (selalu kalah dengan Sekolah Alam Shah). Pernah juga dihantar ke beberapa kuiz peringkat WP Kuala Lumpur tetapi selalu kalah pusingan pertama.

Namun yang menentukan hala tuju aku kemudiannya adalah dalam bidang penulisan. Bermula dengan menulis untuk majalah sekolah dalam tingkatan 4, aku sambung pula dengan penulisan esei Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu peringkat sekolah (tajuk lupa, aku tulis dalam masa setengah jam satu), dan RM40 hasil kemenangan dalam kedua-dua pertandingan merupakan rezeki aku yang pertama dalam bidang ini.

Kemudian datang tawaran tak-boleh-tolak dari seorang guru yang aku dah lupa siapa. Pertandingan Drama Bahasa Melayu Berunsur Sejarah, peringkat wilayah; dan aku diminta menulis skrip dan mengarah. Sekaligus merupakan satu 'kenaikan pangkat' memandangkan pada tahun sebelumnya aku hanya pelakon pembantu sebagai Laksamana Cheng Ho dalam sebuah drama Bahasa Inggeris yang juga dipertandingkan di kawasan sama. Berkolobrasi dengan rakan sekelas iaitu cik Hana Mustafa, skrip pun siap. Bertajuk Ke Arah Kemerdekaan: Satu Pengembaraan Maya lebih merupakan satu pementasan surreal/absurdis berbanding pendekatan sekolah lain yang lebih realis, selain ada juga yang mengambil pendekatan bangsawan.

Dengan dibintangi pelakon seperti Ipin, Tumingan a.ka Limbong, Anas (ya, penyanyi tu) Faiz, Syukri, Heizul dan ramai lagi, aku biarkan masing-masing ber'eksperimen' dengan watak, dialog dan perwatakan. Yang penting semuanya tamat dalam 20 minit.

Dari 20 sekolah (pertandingan berlangsung selama dua hari), kami hanya berjaya ke-tempat kelima. Mengecewakan, tetapi secara jujurnya tiada siapa yang menonton yang tidak berpuas hati, termasuk juri (yang turut enjoy). Sebab tidak terpilih mungkin hanya kerana penceritaan yang agak pelik dan absurd menyebabkan karya sukar di bawa ke peringkat negeri. Faktor pelakon yang berlambak-lambak ramai juga menyulitkan pelakon di bawa ke luar naik bas. Bagaimanapun ia masih aku anggap sebagai magnum opus dalam bidang pengarahan hingga ke hari ini (sungguhpun skripnya itu tidaklah bagus sangat.)

Mengarah orang memang menyeronokkan.


p/s: lupa nak bagitau, rupanya bas buruk kat TI tu ada lagi rupanya.Diaorang dah cat kaler biru, kaler BN. Dulu kaler die merah kuning. Gambar dari smtkl.edu.my. Thanks to Khairul Fathi dan rakan-rakan sesekolah.

Tuesday, April 22, 2008

Happy Examination Weeks..

Assalamualaikum..

It's starting all over again..

Happy hunting..

Please God, let me make that Damn List again..

Monday, April 21, 2008

Blog Uda vs Blog Dara

Assalamualaikum..

Berikutan perselisihan entri bahana tempelan fairuz@melodiaku@diam.blogspot tempoh hari, timbul kontroversi penuh provokasi yang sungguhpun suam-suam kuku, sengaja enjin aku hangatkan dek kedinginan malam yang mencengkam.

PERHATIAN: Isi kedua-dua blog ini hanyalah contoh/sampel menggambarkan teknik penceritaan berbeza antara dua jantina. Rekaan semata-mata dan tiada kena-mengena degan mana-mana manusia hidup, manusia mati, manusia sinetron atau manusia emosional.

Contoh blog anak gadis (alamat rekaan: akucintaakurindu.blogspahi.com):

Tajuk: Dari Rindu Kepada Cinta

Cinta,

Aku ingin ketemu sama kamu. Masih ingat sama aku? Aku Rindu.

Tanpa Cinta masakan ada Rindu, dan tanpa Rindu, Cinta bukanlah Cinta sejati. Masih kuingat, Cinta, saat kita berdua bersama rakan-rakan yang lain? Aku, kamu, Kasih, Mesra, Kejujuran, Janji dan Setia. Alangkah bahagianya kita pada saat itu. Dalam telefon hanya nama kita yang disebut. Dalam mesej hanya kita yang ditulis. Dalam tidur hanya kita jadi mimpi.

Tapi tiba-tiba datang Cemburu. Datang Curang. Datang Curiga. Tiba-tiba kita hilang satu persatu. Sudah lama aku mengesyaki, Cemburu mencemburui Kejujuran, Curiga bencikan Setia dan Curang mahu memusnahkan Janji. Akibatnya kita berpisah, berpecah-belah. Tiada lagi Kasih, tiada lagi Mesra. Akhirnya, apabila Setia pun sudah meninggalkan kita, aku dan kamu pun berpisah.

Cinta,

Aku benar-benar ingin ketemu semula sama kamu. Selepas kita berdua bersatu semula, kita cari Kasih, kita jenguk Mesra, kita jejaki Kejujuran, Insya Allah Janji dan Setia pun akan datang juga nanti.

Jangan biarkan Rindu terus merindu.

Yang Benar,

Rindu.

Ditulis pada pukul 3 pagi sambil mendengar lagu Stick With You, Nicole Scherzinger.

Macam cerpen tak?

****************************************************************************************************************************

Contoh blog anak jantan (alamat rekaan: if*ckyourmomma.blogspahi.com):

Tajuk : 3 pagi. RM3.

Pukul 3 pagi. Dalam poket RM3. Aku masih di tengah-tengah bandaraya. WTF? Bahana mengikut Toke, tidur di Masjid Jamek kedengaran seperti penyelesaian terbaik. Kemungkinan dianggap mat gian masih ada.

Seperti menonton filem-filem bildungsroman/road movie melayu era 80-an, dalam erti kata lain seiras Azroy dalam Gila-Gila Remaja, aku terperangkap di sini. Ya, bahana mengikut Toke!

Aku slow talk dengan Toke, yang ada RM3 kurang dari aku. Memandangkan satu-satunya orang yang kami kenal di bandaraya adalah diri masing-masing, dan wang yang dimiliki memustahilkan sebarang penumpangan bas, lrt (mahupun lori), kitaorang nekad mintak ditumpangkan teksi ke kolej sebelum pengambilan wang di sana menuntaskan sebarang urusan transaksi dengan drebar teksi.

Sebuah rancangan foolproof? Di atas kertas, ya.

Namun memikirkan semula, wang yang akan dibelanja tentu sahaja mencecah puluhan ringgit. Jumlah tak-mampu-bayar meskipun sesudah berkunjung ke mesin Along di koridor IS.

Mungkin dah tiba masa menggadai tubuh?

KL Metropolis, 3 pagi. Muzik latar: Linkin_Park_-_Faint

Macam skrip filem tak?

kui kui kui...

Apakah?

Assalamualaikum..

Sepanjang usia aku yang tak berapa panjang ni, aku selalu mendengar, sedari kecil lagi, tentang betapa ketuanan, hak-hak keistimewaan dan lain-lain kepunyaan orang melayu semakin terhakis. Dari yang aku dengar seolah-olah lagi 5 atau 10 tahun, orang Melayu takkan wujud lagi di Malaysia ini, selain balaci yang tak berharta, berkedudukan mahupun berstatus melayu. Betul ke?

Dari cakap-cakap yang aku dengar, baik di akhbar-akhbar, televisyen, pidato-pidato, malah ceramah dari brahim pendek waktu dia serbu rumah aku tempoh hari (sambil menyaman sesuka hati) dikhabarkan seolah-olah esok orang melayu semuanya akan tiba-tiba menjadi penoreh getah, nelayan dan pesawah padi. Yang perempuan pulak akan terpaksa buka gerai jual kuih (kaya jugak tu), ambil upah basuh baju atau bela anak orang. Betul ke?

Yang paling selalu dihebahkan, seolah-olah bangsa-bangsa 'asing' (entah Indon entah Bangladesh) akan mengambil alih pemerintahan negara ni, macam raja-raja dan sultan-sultan akan tiba-tiba tidak lagi menduduki takhta, seolah-olah dalam sekelip mata Malaysia sudah tidak bermelayu lagi. Yang memerintah mungkin presiden atau canselor atau setiausaha agung. Betul ke?

Apakah kedudukan melayu sekarang lebih dahsyat dan tergugat berbanding zaman Brisith? Secara oksimoronnya adakah British melayan kita orang Melayu dengan lebih baik? Adakah pada zaman British melayu-melayu yang menyimpan saham dalam ladang-ladang, estet-estet, lombong-lombong dan kilang-kilang? Baik sangatkah kita pada zaman British? Betul ke?

British pun tak menghapuskan kesultanan melayu.

Jepun pernah menyerang tanah Melayu, dan tidak syak lagi tempoh itu antara waktu yang cukup payah dalam sejarah tanah air. Tidak termasuk pula tempoh komunis mencuri-curi memegang pemerintahan berbelas hari sebelum British kembali masuk. Apakah tempoh itu melayu pada kedudukan terbaik? Adakah 'terhakis'nya hak-hak kemelayuan dibanding secara relatif dengan waktu itu? Betul ke?

Jepun pun tak usik raja-raja kita.

Portugis dan Belanda dan siam dan bugis semuanya pernah dari satu segi menjajahi negara ini. Adakah pada waktu itu kita penuh kemelayuan? Adakah itu zaman kegemilangan melayu? Jika nak dikata hak orang melayu makin terhakis, zaman ini lebih baikkah?

Melainkan di Melaka, Tanah Melayu waktu tu masih bersultan dan beraja.

Jadi di mana yang terhakisnya? Kita sekarang ada angkasawan Melayu pertama, dari negara kita tercinta Malaysia. Apa yang dihakisnya?

Raja kita raja berdaulat. Tak sapa pun sentuh, (melainkan satu dua pihak yang tak berpuas hati tempoh hari). Jadi siapa yang hakis siapa?

Perdana Menteri masih melayu, begitu juga menteri besar/ketua menteri di Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor, Perak, Kedah, Perlis, Sabah dan Sarawak. Yang tak melayu di Pulau Pinang yang memang dari dulu begitu. Pakcik, hakisan tanah banyak, hakisan ketuanannya mana?

Artis pun kita masih yang paling popular. Mungkin yang menang Malaysian Idol dan One In A Million 1 bukan melayu, tapi AF 1-5 melayu! Mawi melayu, Dato' Siti pun melayu. Yang menang Gang Starz dari Indon tu pun melayu! Terhakis apa ni?

Kalau ya pun mungkin dari sebab ekonomi. Tapi yang kaya tu sebab dia menghakis ke atau sebab pandai berniaga? Orang melayu tak pandai berniaga ke? Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary tu bukan melayu? Dia billionaire!

Nak apa lagi baru kita tak rasa tergugat ni? Anak melayu Malaysia dah buat macam-macam, sampai ke angkasa, kutub utara, kutub selatan dan keliling dunia. Hakisan apa lagi?

Apakah kerana permasalahan sosial yang kita hadapi. Penagihan dadah, seks bebas, per'gay'an, mat rempit? Melainkan orang-orang eskimo yang tak jumpa jalan raya, masalah-masalah ini adalah lumrah kepada semua bangsa di kebanyakan tempat di dunia. Gangsterisme kat Hong Kong dahsyat lagi, tak percaya tonton Young & Dangerous.

Fikirkan sendiri. Kadang-kadang ia hanya retorik apofasis.

Saturday, April 19, 2008

Aku penonton, bukan sasterawan!

(Juga dari yang tak berapa lama dahulu..)


Masih di TIKL.

Tingkatan lima tidak syak lagi merupakan zaman kegemilangan aku. Aku lebih sihat, lebih cergas, lebih cerdas, lebih bijak, lebih hensem dan lebih beragama 8 tahun dahulu berbanding sekarang.

Tiba-tiba satu kegilaan baru muncul.

Menonton teater. Teater yang pertama aku tonton (bukan pementasan sekolah dsbnya, kerana tiap-tiap tahun ada itu) adalah teater bertajuk Puteri Saadong, dalam rombongan anjuran Persatuan Bahasa Melayu. Aku yang memenuhi jemputan seorang rakan sedorm sebagai presiden (tepukan pada arip kond!) telah setuju mengeluarkan rm5 atau rm10 sebelum diangkut bas buruk TI (dah takde dah bas tu. diaorang ganti bas baru beberapa bulan kemudian) ke tempat tayangannya samada di DBKL atau Matic, jika betul layanan memori aku.

Aku yang pertama kali menonton teater tidaklah teruja sangat kerana teater itu bermula dengan cara-cara biasa (mula-mula ada orang menari/lagu rakyat/ wayang kulit), dan mengetengahkan konsep bangsawan aku benar-benar mengantuk menontonnya.

Sepanjang tingkatan empat / lima, aku menonton 2 lagi teater iaitu teater Tun Perak yang ada Norish Karman dan Vanida Imran, selain teater lakonan Ahmad Idham dan Maya yang tajuknya ada perkataan sama ada 'puteri' atau 'bulan' namun sudah tak kuingati tajuk penuhnya. Kedua-duanya masih berkonsepkan bangsawan atau period, membuatkan sesudah tiga kali mencuba, hati jadi mual.

Jawapannya mudah. Aku kembali ke filem. Dengan peredaran zaman, kemunculan vcd mula menjadi kebiasaan dengan bahan tersebut mula mudah didapati. Perkataan vcd cetak rompak mula meniti di bibir pencinta filem barat termasuk aku. Hanya dengan vcd cetak rompak, filem asing yang bepuluh-puluh ringgit harganya boleh didapati dengan harga jauh lebih murah; tanpa perlu melalui proses penapisan atau pemotongan!

Aku sememangnya sudah menonton filem dari kecil, tetapi era pita video menjadikan pergerakan 'bawah tanah' menonton sorok-sorok tanpa pengetahuan ibu bapa begitu sukar dan mudah dikesan. Namun sempat juga menonton tajuk-tajuk seperti 'Species', 'Desperado' dan 'Four Rooms' dengan teknik penyeludupan.

Filem The Matrix (gambar) memperkenalkan aku kepada filem neo-surrealist/eksistensialis vs essentialis bergenre sains fiksyen, padat dengan aksi dan falsafah Zen mendalam yang hampir-hampir membuatkan aku menyangka filem ini sebagai propaganda Buddhisme/Kristianisasi.

Neo sebagai 'penyelamat dunia' dinanti oleh Morpheus melalui ramalan si Oracle. Tugasnys satu; menamatkan dominasi berkurun kaum robotik yang me'ladang' manusia sebagai sumber tenaga melalui program komputer 'The Matrix'. Bagai budak pandai, jalan ceritanya kufahami dengan sekali tontonan, namun dua atau tiga kali pula untuk memahami 'falsafah'nya.

(panjang nak cerita; rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/The_Oracle_%28The_Matrix%29 atau
http://en.wikipedia.org/wiki/Architect_%28The_Matrix%29)

Selari dengan buku-buku pelik yang aku baca, pemikiran 'luar dunia' dalam filem ini menghentak-hentak ubun-ubun aku menyebabkan aku tidak hanya berfikir tentang dunia atau tentang akhirat, tetapi juga alam-alam lain yang mampu menggilakan jika difikirkan sangat.

Seperti yang dikatakan dalam filem itu, secara intipatinya, "Kita tak dihantar ke dunia ini untuk membuat pilihan, samada syurga atau neraka; kita sudah membuat pilihan itu dari alam ruh dahulu. Tujuan kita dikirim ke dunia ini adalah untuk memahami pilihan yang telah kita buat".

Oo, itu gunanya syurga neraka.

Aku masih gemar menonton..

(To be continued..)

5 bende yang aku buat if aku "heartbroken"? (bahana ditag oleh fairuz@melodiaku)




5 bende yang aku buat if aku "heartbroken"?

1. bunuh diri

2. kalau tak mati bunuh diri lagi

3. kalau bunuh diri lagi tak mati maknanya ajal belum sampai. aku adalah immortal hahahah

4. kalau dah immortal cam cerita highlander boleh pergi cari orang potong-potong kepala

5. sebab aku tak terer lambat laun mati gak orang potong kepala aku.

sekian.

aku tak tag sapa-sapa dah sebab kawan-kawan blogger aku sume dah kene.

Friday, April 18, 2008

20 sebab mengapa tengok bola lagi bagus dari seks:


20 sebab mengapa tengok bola lagi bagus dari seks:

1. Boleh dimulakan seawal pukul 3 petang hingga selewat 5 pagi.

2. Tidak perlukan pemanasan. Terus on je (tv).

3. Bau ketiak yang bangkai tidak mematikan selera sesiapa. Tapi suruh mamak tu jauh sikit.

4. Boleh menjerit-jerit di sana tanpa menimbulkan syak wasangka jiran.

5. Kepuasan kemenangan boleh dikecapi sendirian tanpa memikirkan kepuasan pasangan.

6. Sambil-sambil tu boleh makan minum dan main sms. Boleh ke jamban bila perlu tanpa 'turning-off' sapa-sapa.

7. Boleh dilakukan di hadapan sapa-sapa dan dengan sapa-sapa saja, tanpa perlu takut berlaku curang.

8. Tak perlu bimbang serbuan jabatan agama (tapi kadang-kadang bandaraya raid jugak, sebab meja kedai mamak tu letak kat tempat parking).

9. Tak perlu lubrication dan protection. Tapi kalau keluar jangan lupa bawak ic.

10. Yang lelaki boleh menyorak-nyorak nama jantan lain tanpa risau dipanggil gay.

11. Boleh betukar-tukar pasangan pada setiap perlawanan tanpa takut AIDS dan STD.

12. Boleh dilakukan dalam apa posisi yang difikir selesa (Kalau tengok kat rumah aa..)

13. Boleh tengok replay babak-babak menarik, siap ada preview dan review lagik.

14. Kalau letih tutup jek tv atau balik rumah, takde sapa tarik muka masam.

15. Anda tak mungkin berada dalam kedudukan offside.

16. Walaupun bendera merah linesman keluar korang masih boleh menonton.

17. Tontonan adalah 90 minit tidak termasuk masa kecederaan, bukan 30 saat seperti aktiviti satu lagi.

18. Korang boleh menonton 3 game sehari tanpa kehilangan stamina.

19. Keseronokan kemenangan akan kekal hingga match team anda yang seterusnya.

20. Semua orang boleh merasa tanpa memikirkan status perkahwinan, kesihatan dan juga kemampuan.

Thursday, April 17, 2008

Kuburan Penulis...

Assalamualaikum..

Dalam sejarah peradaban manusia, golongan penulis dan cerdik pandai sering sahaja ditanam semata-mata untuk melenyapkan suara (atau tulisan) mereka.

Suara kebenaran, ironinya, boleh sahaja bertukar jadi seruan maut.

(gambar kubur Hang Kasturi, Melaka)

Imam Abu Hanifah, ulama besar dan mujtahid yang mengarang beberapa buku (kitab), antaranya 'Alim wal muta'allim, diracun dalam penjara semata-mata enggan menjadi balaci Khalifah Al-Mansur.

Selain itu pelbagai rejim dan diktator yang pernah wujud di dunia ini sering sahaja menjadikan golongan penulis sebagai sasaran, didakwa, dipenjara, diseksa mahupun dibunuh.

Antaranya Stalin yang didakwa membunuh 50-100 juta orang. Antaranya Maxim Gorky, penulis Rusia yang merupakan rakan baiknya sendiri. Rejim Khmer Rouge di Kemboja pula menghapuskan hampir semua golongan; politikus, ahli perniagaan, sarjana, penulis, golongan agama untuk membentuk negara utopia pertanian dari tahun 75-79. Pengerusi Mao dari China juga pernah melancarkan Hundred Flowers Campaign di mana dia mem'pelawa' rakyat jelata mengkritik pentadbirannya, hanya untuk memerangkap, mendakwa dan membunuh mereka kemudiannya. Jumlah korban dianggarkan mencecah puluhan ke ratusan ribu orang.

Malaysia? Kita ada Pak Sako yang dipenjarakan sebanyak dua kali (1948 -1953) dan (1965-1966) oleh British. Juga beberapa penulis reformasi yang lebih baik kita senyapkan sahaja nama mereka kerana ISA masih ada dan saya tak mahu ke sana.

Moral cerita? Kalau menulis mesti berani. Kalau tidak berani pun boleh sahaja jadi penulis. Tulislah tentang percintaan remaja, hantu pocong, pengembaraan muda mudi, kebaikan pemerintah dan cara-cara memasak. Selitkan satu dua jenaka untuk melariskan jualan atau dua tiga adegan panas biar jadi kontroversi. Kalau boleh biarlah grafik supaya senang diadaptasi ke panggung.

Kalau nak nampak bijak, labelkan dengan label eksistensialis, realis, absurdis, phalangis, nasionalis, reformis, feminis, rasis dan seksis. Kacau bilaukan naratif dan herot-perotkan plotnya. Naikkan unsur saspens pada klimaks dan dramatikkan peleraiannya. Jadikan protagonisnya kecundang dan antagonisnya menang. Pecahkan subplotnya menjadi gizi gizi kecil
bergigi halus, tapi padat dengan unsur humoris, parodi dan surrealis. Hitamkam yang hitam dan putihkan yang putih, atau tabrakkan semua ke dinding dan ambil warna yang tertinggal jadi tema utama.

Telanjangkan wataknya satu-persatu, dan pakaikan semula seteliti yang boleh. Yang bertudung tanggalkan, yang seksi, purdahkan. Yang tinggi jadikan galah, yang pendek jadikan penyapu. Yang bulat dibuat dulang, yang pipih dibuat sudu.

Gantungkan penamat dengan cliffhanger menarik, dan buat tiga empat buku biar berjilid-jilid. Makin laku, makin dipanjangkan, lengkap dengan sekuel dan prakuel. Adaptasi ke filem, jadikan pementasan, terbitkan runut bunyi, edarkan figura aksi, dan animasi bersiri.

Kalau boleh..

Siapa kata penulisan picisan mudah?

Tuesday, April 15, 2008

Aku pembaca, bukan sasterawan!


(Bersambung dari yang tidak berapa lama dahulu..)

Sungguhpun kemahuan dan kemampuan aku menulis bagai disekat-sekat dan terencat-rencat, tetapi nafsu membaca aku tiba tiba jadi buas dan tidak terkendali. Perpustakaan sekolah TIKL (gambar sekolah bukan gambar kutubkhanah) yang biasanya sepi dan tidak berpenghuni aku jadikan Gua Hira' peribadi untuk berkhalwat menantikan pencahayaan agung.

Arena Wati, Keris Mas, Tongkat Warrant tiba-tiba lebih dikenali. Bukan melalui buku, tetapi sebagai nama dorm. Tongkat Warrant, Keris Mas, Shahnon Ahmad (dipanggil dorm shit), antara nama penulis, selain ramai ahli politik sayap kiri (Ibrahim Yaakub, Dr. Burhanuddin Helmi) dan sayap kanan (Tun Dr. Ismail, Dato' Onn) . Ada juga kaum cerdik pandai (Ungku Omar) dan nama dorm lain yang aku dah tak ingat.

(untuk cerita betul pasal registered name kat sekolah aku, yang diaorang tunjuk dalam cite 'tirai besi' tu, boleh pergi kat sini)

Di perpustakaan, aku mula mengenali Pramoedya Ananta Toer, Albert Camus dan lain-lain manusia yang mungkin suka menulis pada waktu rehat macam yang aku buat pada ketika itu. Keluarga Gerilya, The Stranger dan Salina menjalinkan hubungan akrab denganku.

Aku tiba-tiba begitu gemar memerhati manusia dan meneliti apa yang mungkin atau tidak mungkin berlaku dalam sesetengah situasi.

Aku tiba-tiba jadi pembaca. Aku membaca segalanya.

(To be continued..)

Saturday, April 12, 2008

Tamat semester ke-3.

Aku masih belum berkarya apa-apa.




Rupanya impian kadang-kadang terlalu payah disempurnakan.

Tuesday, April 08, 2008

Aku penulis, bukan sasterawan!



Assalamualaikum w.b.t

Sewaktu aku masih kecil-kecil lagi, (darjah empat jika benar layanan memori aku) aku sudah mula menulis. Nota-nota kecil yang kukirim ke meja guru lebih merupakan bentakan-bentakan dari anak kecil yang tertanya-tanya. Nama cikgu itupun sudah kulupai, tetapi yang masih diingati, Ujang dengan karyanya Jibam benar-benar berbekas pada ketika itu. (Jangan tak percaya, darjah 3 aku sudahpun khatam buku Bukit Kepong, meski dengan versi berbeza. Turut dibaca biografi Kanang anak Langkau dan Brittannia Encyclopedia dengan kulit tebal warna merah.)

Kartunis Aie dengan siri 'Blues untuk Aku' dengan kaedah monolog dalam pembawaan naratif juga bagai satu pembuka mata buat semua. Pada waktu itu, siapa tak baca Ujang? Siapa tak kenal Aie? Sapa tak tengok Usop Sontorian?

Novela pertama aku siap ditulis pada darjah empat. Cerita merapik sekumpulan budak-budak bermain bola ala Kickers (satu lagi cerita kegilaan kanak-kanak Malaysia pada ketika itu) lebih merupakan satu upacara bercukur jambul berbanding upacara berkhatan atau khatam Quran.

Menulis adalah kegilaan aku.

Di sebalik cita-cita remeh kanak-kanak yang biasa dibaca di mana-mana kad laporan (cita-cita aku askar, pemain bola, saintis, sebelum tiba-tiba teringin menjadi peguam), jauh di lubuk hati aku hanya mahu menjadi pencerita yang baik.

Darjah lima dan enam adalah zaman kegemilangan aku dalam penulisan kreatif. Sesuai dengan kehendak subjek UPSR, hampir seminggu sekali aku akan menulis 'karangan terbaik' di dalam kelas.

Sedang aku berjalan-jalan menghirup udara di taman, tiba-tiba... (sambung karangan dengan tidak melebihi 250 patah perkataan) adalah soalan kegemaran aku. Dalam peperiksaan UPSR karangan berkaitan dengan pendaratan UFO menjadi pilihan aku menjawab soalan 'Pengalaman Aneh Yang Pernah Dilalui'.

Sedari kecil aku sudah gemar menggunakan kaedah 'plot twist' dek kerana bosan dengan cerita-cerita dongengan seperti Cinderella dan Snow White yang acapkali dibacakan ibuku. Apa perlunya protagonis menang dan antagonis kalah? Apa perlunya mangsa memaafkan mereka yang menzaliminya? Kalau semua seronok dan bahagia di dunia, apa guna syurga dan neraka? Kalau minta maaf berguna, buat apa ada polis?

Malam PRU ke-10, aku habiskan dengan membaca novel Inggeris pertama, Master of Murder dari novelis remaja Christopher Pike. Aku yang tersangkut-sangkut memahami Bahasa Inggeris
turun naik dari bilik ke ruang tamu menanyakan maksud perkataan dari ibuku yang sibuk menonton keputusan pilihanraya. Kalau beliau sibuk, kamus aku gunakan seefektif mungkin. Menurut sesetengah pemerhati, pada malam inilah aku benar-benar mula belajar Bahasa Inggeris.

Hadiah baucer dari pihak sekolah atas keputusan UPSR aku gunakan untuk membeli novel-novel Christopher Pike. Bury Me Deep, Remember Me, Die Softly dan The Last Vampire memperkenalkan aku kepada genre-genre thriller dan seram.

Dunia komik pula mengajar aku genre aksi dan pertarungan. Komik Juara Wira, Raja Rimba, Alam Perwira, Pendekar Laut dan banyak lagi mendidik aku bahawa ada bangsa di dunia ini menganggap semangat setiakawan dan kejujuran adalah aset paling utama. Berbeza dengan manga-manga Jepun yang menjadikan cita-cita dan ketabahan protagonis adalah matlamat dan hala tuju hidup. Yuyu Hakusho, Dragon Ball, Dragon Quest dan Doraemon mendidik itu.

Sekolah menengah memperkenalkan aku kepada aliran baru. Makcik aku yang merupakan peminat sastera banyak membawa pulang buku-buku seperti Daerah Zeni dan Hujan Pagi (A. Samad Said) selain Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu.

Alangkah tepat masanya kerana aku pun sudah mula gatal nak bercinta. Maka terburailah prosa-prosa sajak yang seringkali dihantar kepada cik Wani. Cik Wani suka saya, saya suka dia dan alam pun jadi indah dan lain.

Tapi yang indah takkan terus kekal indah. Aku berpindah ke Sekolah Menengah Teknik Kuala Lumpur pada tingkatan empat. Di sana, penulisan kreatif hampir mati untuk aku. Ya, aku masih menulis, tetapi hanyalah penulisan-penulisan ilmiah seperti huraian, kesimpulan, surat rasmi dan kajian teks sastera. Aku penulis, bukan sasterawan!

(to be continued..)

Saturday, April 05, 2008

Wira Tempur..


Kebanyakan manusia hidup dengan mengidolakan yang lain..

Aku ada ramai idola..

Watak komik juga idola aku..

Penjejak Neraka, Sang Harimau Kumbang, Waja Timur, Sang Airmata, Penjejak Neraka, Hatake Kakashi, Uchiha Itachi, Jiraiya no Ero-Sennin, Harimau Hitam, Penjejak Badai, dan bersusun lagi..

Dalam perkembangan terbaru yang mengejutkan, watak-watak yang telah lama mati tiba-tiba hidup semula..

Antaranya Penjejak Neraka (gambar)..

Maafkan kenaifan ini, tetapi aku masih ingat perkara pertama yang aku tanya pada adik aku sebaik sahaja sampai dari lapangan terbang setelah pulang dari Jordan pada hari hari awal tahun 1998 adalah, "Penjejak Neraka lawan Orga, siapa menang?"

Adik aku menjawab, "Penjejak Neraka. Tapi dia dah mati.."

Aku rasa itulah dua minggu yang paling aku sesali seumur hidup, secara naif tentunya, kerana aku terlepas menemani watak kegemaran aku menempuhi pertempurannya yang terakhir.

Penjejak Neraka yang gagah dan berkarisma, memimpin Kota Neraka (Asia) menentang Orga dan Blue Dream, telah tewas dengan cara yang keji. Blue Dream telah meyerang hendapnya dan menyebabkan Penjejak Neraka menemui ajal.

Meskipun Orga cuba menebus kesilapan adiknya dengan cara bertempur secara adil satu lawan satu tetapi aku faham itu hanyalah penghormatan terakhir untuk seseorang yang akan mati.

Apabila kau sudah puas menangisi pemergian seseorang, kemunculannya semula tiba-tiba menyongsangkan apa yang kau kenang selama ini.

Kenapa!!??

Uchiha Itachi pun dah mati. Tak tahu siapa bunuh, tapi pada waktu itu dia sedang bertarung dengan Sasuke.

Kenapa!!??