Tuesday, April 15, 2008

Aku pembaca, bukan sasterawan!


(Bersambung dari yang tidak berapa lama dahulu..)

Sungguhpun kemahuan dan kemampuan aku menulis bagai disekat-sekat dan terencat-rencat, tetapi nafsu membaca aku tiba tiba jadi buas dan tidak terkendali. Perpustakaan sekolah TIKL (gambar sekolah bukan gambar kutubkhanah) yang biasanya sepi dan tidak berpenghuni aku jadikan Gua Hira' peribadi untuk berkhalwat menantikan pencahayaan agung.

Arena Wati, Keris Mas, Tongkat Warrant tiba-tiba lebih dikenali. Bukan melalui buku, tetapi sebagai nama dorm. Tongkat Warrant, Keris Mas, Shahnon Ahmad (dipanggil dorm shit), antara nama penulis, selain ramai ahli politik sayap kiri (Ibrahim Yaakub, Dr. Burhanuddin Helmi) dan sayap kanan (Tun Dr. Ismail, Dato' Onn) . Ada juga kaum cerdik pandai (Ungku Omar) dan nama dorm lain yang aku dah tak ingat.

(untuk cerita betul pasal registered name kat sekolah aku, yang diaorang tunjuk dalam cite 'tirai besi' tu, boleh pergi kat sini)

Di perpustakaan, aku mula mengenali Pramoedya Ananta Toer, Albert Camus dan lain-lain manusia yang mungkin suka menulis pada waktu rehat macam yang aku buat pada ketika itu. Keluarga Gerilya, The Stranger dan Salina menjalinkan hubungan akrab denganku.

Aku tiba-tiba begitu gemar memerhati manusia dan meneliti apa yang mungkin atau tidak mungkin berlaku dalam sesetengah situasi.

Aku tiba-tiba jadi pembaca. Aku membaca segalanya.

(To be continued..)

No comments: