Wednesday, April 23, 2008

Aku pengarah, bukan sasterawan!


(Di mana semuanya bermula)

(Masih disambung dari yang hari itu)

TIKL. Nama barunya SMTKL. Di sini sepatutnya aku belajar tentang proba macintosh, pembezaan, inersia, lukisan isometrik dan jadual berkala. Sebaliknya, subjek kegemaran aku masih sama. Sejarah.

Kesan terlalu suka mendengar cerita, membaca cerita dan menonton cerita, sejarah padaku adalah bagai cerita hikayat yang lebih realis. Orang Tasaday selalu menimbulkan imaginasi-imaginasi liar yang kadang-kadang menghilangkan kekeringan. Hanya beberapa tahun kemudian baru kusedari bahawa penemuan orang Tasaday sebenarnya adalah penipuan (hoax) dalam bidang akademik (rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Tasaday.)


Sejarah amat sesuai dengan aku. Sebagai seorang yang bercita-cita mahu jadi peguam, sejarah memang dianggap subjek penting. Sebagai penulis pula, sumber inspirasi yang takkan jemu diperkatakan. (Mungkin hal sebenar budak-budak kelas Awam 2 je tau.. hehe..)

Hendak disedapkan lagi cerita aku ini, aku juga aktif bersilat (PSSGM), AJK Persatuan Pelajar Islam, Anggota Pelajar Dinamik, MPP, Ketua Dorm selain pemain catur sekolah (selalu kalah dengan Sekolah Alam Shah). Pernah juga dihantar ke beberapa kuiz peringkat WP Kuala Lumpur tetapi selalu kalah pusingan pertama.

Namun yang menentukan hala tuju aku kemudiannya adalah dalam bidang penulisan. Bermula dengan menulis untuk majalah sekolah dalam tingkatan 4, aku sambung pula dengan penulisan esei Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu peringkat sekolah (tajuk lupa, aku tulis dalam masa setengah jam satu), dan RM40 hasil kemenangan dalam kedua-dua pertandingan merupakan rezeki aku yang pertama dalam bidang ini.

Kemudian datang tawaran tak-boleh-tolak dari seorang guru yang aku dah lupa siapa. Pertandingan Drama Bahasa Melayu Berunsur Sejarah, peringkat wilayah; dan aku diminta menulis skrip dan mengarah. Sekaligus merupakan satu 'kenaikan pangkat' memandangkan pada tahun sebelumnya aku hanya pelakon pembantu sebagai Laksamana Cheng Ho dalam sebuah drama Bahasa Inggeris yang juga dipertandingkan di kawasan sama. Berkolobrasi dengan rakan sekelas iaitu cik Hana Mustafa, skrip pun siap. Bertajuk Ke Arah Kemerdekaan: Satu Pengembaraan Maya lebih merupakan satu pementasan surreal/absurdis berbanding pendekatan sekolah lain yang lebih realis, selain ada juga yang mengambil pendekatan bangsawan.

Dengan dibintangi pelakon seperti Ipin, Tumingan a.ka Limbong, Anas (ya, penyanyi tu) Faiz, Syukri, Heizul dan ramai lagi, aku biarkan masing-masing ber'eksperimen' dengan watak, dialog dan perwatakan. Yang penting semuanya tamat dalam 20 minit.

Dari 20 sekolah (pertandingan berlangsung selama dua hari), kami hanya berjaya ke-tempat kelima. Mengecewakan, tetapi secara jujurnya tiada siapa yang menonton yang tidak berpuas hati, termasuk juri (yang turut enjoy). Sebab tidak terpilih mungkin hanya kerana penceritaan yang agak pelik dan absurd menyebabkan karya sukar di bawa ke peringkat negeri. Faktor pelakon yang berlambak-lambak ramai juga menyulitkan pelakon di bawa ke luar naik bas. Bagaimanapun ia masih aku anggap sebagai magnum opus dalam bidang pengarahan hingga ke hari ini (sungguhpun skripnya itu tidaklah bagus sangat.)

Mengarah orang memang menyeronokkan.


p/s: lupa nak bagitau, rupanya bas buruk kat TI tu ada lagi rupanya.Diaorang dah cat kaler biru, kaler BN. Dulu kaler die merah kuning. Gambar dari smtkl.edu.my. Thanks to Khairul Fathi dan rakan-rakan sesekolah.

1 comment:

o'peach said...

again..yeah its me ..echa TI..;)
http://jarak-dan-waktu.blogspot.com/