Tuesday, May 13, 2008

Siri Aku Bosan Aku Wiki: Sicilian Defence

1. Aku bosan

2. Aku online

3. Aku baca wikipedia.

Kesimpulan: Aku tulis apa aku nak tulis.


Rajah 1: Sicilian Defence (1. e4 c5)

Sicilian Defense (1.e4 c5) adalah jawapan paling popular oleh pemain berperingkat master ke atas untuk 1. e4 dari putih. Ia dianggap "mempunyai semangat melawan, ia tak hanya menyamakan kedudukan tetapi memberi kelebihan" (GM Nunn). GM Evans pula mengatakan, "Ia gerakan hitam paling dinamik, jawapan bukan simetri kepada 1. e4, ia menghasilkan faktor-faktor psikologi dan tekanan sesuai dengan gaya permainan moden selain mewujudkan satu pertentangan sengit sebaik gerakan pertama."

Gerakan ini digunakan oleh ramai pemain-pemain terkemuka dan tersohor dalam sejarah catur, dimulakan sejak abad ke 16 lagi. Antara mereka yang diketahui menggunakan pembukaan ini adalah Capablanca, Tarrasch, Nimzowitsch, Najdorf dan ramai lagi. Namun yang menjadikan gerakan ini benar-benar popular tidak lain tidak bukan adalah juara dunia, Bobby Fischer dan Gary Kasparov. Mereka ini menjadikan Sicilian Defence sebagai tanda niaga masing-masing dan acapkali mencatatkan kejayaan cemerlang dengannya.

Jawapan terbaik putih adalah Open Sicilian (2.Nf3). Digunakan dalam 75% perlawanan, ia biasanya akan menuruti langkah ini:

2. ... d6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3

Gerakan hitam seterusnya melahirkan pelbagai variasi. Antaranya:

1. Variasi Najdorf

Jawapan paling popular dalam sistem ini. Hitam menjawab dengan 5. ... a6, dengan ... e5 dalam perancangan gerakan seterusnya untuk menguasai petak tengah. Ia juga menghalang syah oleh menteri putih dan gerakan kuda di petak b5.


2. Variasi Klasik

Kuda hitam dikeluarkan dan diletak di posisinya yang paling neutral. Namun putih sedia menjawab dengan 6. Bg5, yang dikenali sebagai Serangan Richter-Rauzer yang mengancam pertindihan bidak hitam jika 7. Bxf6 gxf6. Putih juga akan meneruskan dengan Qd2 dan O-O-O untuk kelebihan posisi.

3. Variasi Dragon

Hitam menjawab dengan fianchetto menteri pada serongan h8-a1. Ia bisa sahaja dijawab putih dengan Serangan Yugoslav (6.Be3 Bg7 7.f3 0-0 8.Qd2 Nc6) dengan permainan biasanya akan menjadi sengit dengan kastling dari arah berlawanan dan putih akan menyerang dari belah raja manakala dibalas hitam dari sebelah ratu.


Masih terdapat banyak lagi variasi kepada pembukaan Sicilian Defence ini. Namun yang pasti, pembukaan ini sentiasa sahaja membawa kepada pertarungan yang sengit, di mana banyak buah ditukarkan serta berlakunya perebutan petak-petak strategik dan utama.

Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Sicilian_defense dan http://www.chessgames.com

No comments: