Thursday, May 15, 2008

Siri Aku Bosan Aku Wiki: Milo

(Milo Dinosaur kata orang Singapore)

Assalamualaikum..

Menghormatkan kehendak Muz, aku utuskan juga satu lagi entri dalam siri ini berkenaan minuman kegemaran beliau iaitu Milo.

Berbeza dengan pendapat umum, Milo sebenarnya bukanlah minuman coklat, sebaliknya minuman malt dan coklat yang digabungkan dengan bahan tenusu dan lain-lain, begitu juga jenama Ovaltine dan Vico.

Milo Ventimiglia mungkin lebih dikenali dengan nama Peter Petrelli dalam siri televisyen Heroes, dengan kemampuannya menyerap kuasa orang lain (yang peliknya tak boleh pulak nak serap idea A. Samad Said ke, lawak Harun Salim Bachik ke), tetapi minuman Milo dinamakan sempena hero kaum Yunani purba, Milo of Croton, iaitu seorang atlit yang memenangi sukan Olimpik purba 6 kali dalam acara gusti. Dengar kata gagah orangnya Milo Croton ini, sebagai persediaan untuk kejohanan Olimpik, dia menanggung seekor anak lembu di belakangnya. Setelah empat tahun kemudian apabila Olimpik tiba, lembu itu membesar di belakang tanggungannya, lalu disembelih, dipanggang dan dimakan oleh beliau di dalam stadium hendak menayangkan kemachoannya itu.



Milo dicipta bukan oleh Milo Ventimiglia apatah lagi diminum oleh beliau. Sebaliknya ia dicipta oleh seorang rakyat Australia bernama Thomas Mayne pada 1934, zaman atuk kita kecil-kecil dahulu, atau sebelum Jepun attack Malaya. Minuman ini mula dibawa ke Malaya secara terang-terangan pada 1950, dan mendapat sambutan hangat, meskipun diminum dengan ais.

Yang menariknya, rakyat Malaysia adalah peminum Milo nombor satu dunia, dengan 90% keluaran Milo dunia disapu bersih oleh rakyat negara ini, Malaysia Boleh! Milo juga diminum di kebanyakan negara asia tenggara, selain negara-negara lain di seluruh dunia, namun rupabentuk dan tekstur Milo berlainan mengikut negara (gambar bawah).

Milo yang biasa diminum di negara ini adalah milo 'o' panas, milo panas, milo ais, milo dinosaur (milo tuang kut nama Malaysia dia) dan Neslo, iaitu campuran Nescafe dan Milo.

Milo 'o' juga adalah minuman rasmi aku selepas aku berhenti minum susu pada umur 1 atau 2 tahun. Hanya pada tingkatan empat aku kembali minum susu selepas aku masuk asrama dan belajar nikmatnya minum teh tarik.

Percayalah, minum teh tarik lagi best..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Milo_%28drink%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Milo_Ventimiglia
http://en.wikipedia.org/wiki/Milo_of_Croton

Gambar: http://en.wikipedia.org
http://images.search.yahoo.com/search/images

1 comment:

Anonymous said...

haha, muz, kita nak kena buat 1 entri untuk atok hargai teh tarik ni


p.s: coffeeholic gemar ratah milo mcm tu je:)