Saturday, May 17, 2008

Kau Tak Kenal Aku!!!


"Jangan cakap macam kau kenal aku!!"


"Aku lain dengan orang lain!"


"Hanya ada satu aku! Aku unik!"

"Ha, ambik sebijik!"

Ini reaksi yang biasa kita dengar apabila kita cuba menyelami hati atau membaca perasaan terpendam seseorang.

Namun, percayalah, semua orang pun akan memberi reaksi serupa.

Kenapa? Manusia, sebagai makhluk yang ber'prinsip', ber'maruah' dan ber'harga diri' percaya bahawa super-ego (iman) mereka lebih mulia dan tinggi dari ID (nafsu) mereka, hasil pengawasan ego (akal). Maka di bawah minda separa sedar, sifat dalaman yang membuak-buak biasanya ditekan dan dipendam untuk menyatakan satu sisi, dan melenyapkan terus satu sisi yang lain pula. Rujuk nota Psikologi untuk kelangsungan.

(Nota pantas: ID = naluri dalaman/libido/nafsu yang hanya mahu makan, rehat, seks, puas, seronok dan lain-lain).

Dengan kata lain, mereka percaya yang sifat dalaman yang mereka miliki itu 'buruk, 'jelik' dan me'lemah'kan. Antaranya sifat dalaman seperti inginkan belaian dan kemanjaan, takut berseorangan, bimbang kehilangan, kejiwangan, mudah menangis dan juga mudah marah (baran) sering dianggap sebagai sifat buruk, maka ditekan dan dipendam agar tidak kelihatan. Malah ada juga keinginan-keinginan yang benar-benar pelik, seperti Oedipus Complex, Sexual Fetish dan lain-lain. (Lelaki pandai menyembunyikan sifat sebenar mereka, jadi jangan percayakan lelaki?)

Jadi apabila dipsikoanalisis dan didapati pula mereka mengandungi sifat-sifat tersebut, maka dengan mudahnya mereka ini melenting dan menghamburkan tiga baris pertama ayat-ayat di atas selain ayat-ayat lain. Langkah yang sudah dibaca ini digelar 'penafian' dan merupakan salah satu dari 'Defence Mechanism' atau 'Mekanisme Pertahanan' yang telah diteorikan oleh Freud, di mana manusia akan memilih untuk menyembunyikan kekabutan itu dengan menafikan langsung wujudnya tali kabut yang meminggir ketika awan tak lagi bercamar datangnya pelangi senja.


Percayalah, manusia yang seramai 8+ bilion di dunia (tidak mengira yang sudah meninggal) tentu sahaja berbeza-beza antara satu sama lain, tetapi mereka tetap sahaja mematuhi dan mengikut peraturan-peraturan tertentu yang telah digariskan baik secara sedar (conscious), separa sedar (subconscious) atau di luar kesedaran (unconscious). Oleh itu, biarpun mereka ini menafikan apa sebenarnya yang mereka rasa dan mahukan, sedikit sebanyak mata yang memerhati akan dapat menilai apa yang cuba dizahirkan oleh olah badan, gerak mata, stail percakapan dan penulisan, kelatahan (jika ada), fesyen rambut, pakaian, selain imej kendiri yang ditampakkan dalam pemilihan warna, hobi dan lain-lain.

Namun, manusia biasanya akan melawan satu aspirasi dengan cara meletak aspirasi yang jelas berbeza, contohnya diam bukan kerana malu tetapi memerhati, bising bukan kerana petah tetapi takut berseorangan, senyum bukan kerana suka tetapi mengubat kelukaan.

Kita boleh sahaja sentiasa menipu orang lain, tetapi mampukah kita menipu diri sendiri?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego,_and_super-ego
http://en.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud
http://en.wikipedia.org/wiki/Unconscious_mind
http://en.wikipedia.org/wiki/Defense_mechanisms
http://en.wikipedia.org/wiki/Oedipus_complex

Gambar: http://en.wikipedia.org

2 comments:

Melodi Aku said...

aku faham.

dan ada orang yang tidak faham sampai menyakitkan hati orang lain. betul?

muhsinsenpai said...

betul!!