Saturday, April 19, 2008

Aku penonton, bukan sasterawan!

(Juga dari yang tak berapa lama dahulu..)


Masih di TIKL.

Tingkatan lima tidak syak lagi merupakan zaman kegemilangan aku. Aku lebih sihat, lebih cergas, lebih cerdas, lebih bijak, lebih hensem dan lebih beragama 8 tahun dahulu berbanding sekarang.

Tiba-tiba satu kegilaan baru muncul.

Menonton teater. Teater yang pertama aku tonton (bukan pementasan sekolah dsbnya, kerana tiap-tiap tahun ada itu) adalah teater bertajuk Puteri Saadong, dalam rombongan anjuran Persatuan Bahasa Melayu. Aku yang memenuhi jemputan seorang rakan sedorm sebagai presiden (tepukan pada arip kond!) telah setuju mengeluarkan rm5 atau rm10 sebelum diangkut bas buruk TI (dah takde dah bas tu. diaorang ganti bas baru beberapa bulan kemudian) ke tempat tayangannya samada di DBKL atau Matic, jika betul layanan memori aku.

Aku yang pertama kali menonton teater tidaklah teruja sangat kerana teater itu bermula dengan cara-cara biasa (mula-mula ada orang menari/lagu rakyat/ wayang kulit), dan mengetengahkan konsep bangsawan aku benar-benar mengantuk menontonnya.

Sepanjang tingkatan empat / lima, aku menonton 2 lagi teater iaitu teater Tun Perak yang ada Norish Karman dan Vanida Imran, selain teater lakonan Ahmad Idham dan Maya yang tajuknya ada perkataan sama ada 'puteri' atau 'bulan' namun sudah tak kuingati tajuk penuhnya. Kedua-duanya masih berkonsepkan bangsawan atau period, membuatkan sesudah tiga kali mencuba, hati jadi mual.

Jawapannya mudah. Aku kembali ke filem. Dengan peredaran zaman, kemunculan vcd mula menjadi kebiasaan dengan bahan tersebut mula mudah didapati. Perkataan vcd cetak rompak mula meniti di bibir pencinta filem barat termasuk aku. Hanya dengan vcd cetak rompak, filem asing yang bepuluh-puluh ringgit harganya boleh didapati dengan harga jauh lebih murah; tanpa perlu melalui proses penapisan atau pemotongan!

Aku sememangnya sudah menonton filem dari kecil, tetapi era pita video menjadikan pergerakan 'bawah tanah' menonton sorok-sorok tanpa pengetahuan ibu bapa begitu sukar dan mudah dikesan. Namun sempat juga menonton tajuk-tajuk seperti 'Species', 'Desperado' dan 'Four Rooms' dengan teknik penyeludupan.

Filem The Matrix (gambar) memperkenalkan aku kepada filem neo-surrealist/eksistensialis vs essentialis bergenre sains fiksyen, padat dengan aksi dan falsafah Zen mendalam yang hampir-hampir membuatkan aku menyangka filem ini sebagai propaganda Buddhisme/Kristianisasi.

Neo sebagai 'penyelamat dunia' dinanti oleh Morpheus melalui ramalan si Oracle. Tugasnys satu; menamatkan dominasi berkurun kaum robotik yang me'ladang' manusia sebagai sumber tenaga melalui program komputer 'The Matrix'. Bagai budak pandai, jalan ceritanya kufahami dengan sekali tontonan, namun dua atau tiga kali pula untuk memahami 'falsafah'nya.

(panjang nak cerita; rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/The_Oracle_%28The_Matrix%29 atau
http://en.wikipedia.org/wiki/Architect_%28The_Matrix%29)

Selari dengan buku-buku pelik yang aku baca, pemikiran 'luar dunia' dalam filem ini menghentak-hentak ubun-ubun aku menyebabkan aku tidak hanya berfikir tentang dunia atau tentang akhirat, tetapi juga alam-alam lain yang mampu menggilakan jika difikirkan sangat.

Seperti yang dikatakan dalam filem itu, secara intipatinya, "Kita tak dihantar ke dunia ini untuk membuat pilihan, samada syurga atau neraka; kita sudah membuat pilihan itu dari alam ruh dahulu. Tujuan kita dikirim ke dunia ini adalah untuk memahami pilihan yang telah kita buat".

Oo, itu gunanya syurga neraka.

Aku masih gemar menonton..

(To be continued..)

7 comments:

ratnakesuma said...

perempuan tulis blog cam tulis cerpen??????


so, anda ni perempuanlah, kan?

=D

amer zaman said...

erm...

aku ada terfikir juga tujuan hidup ni.

rupanya sudah tertulis.

apa jadi kalau kita tak mampu memahami tujuan hidup kita?

ditempatkan di neraka duniakah?

o'peach said...

kenangan tikl tetap dalam ingatan ke? -maaf soalan tak masuk tema catatan blog anda mungkin

muhsinsenpai said...

to dora:

kadang-kadang seorang lelaki perlu menyelami hati gadis untuk menjadi penulis yang baik

muhsinsenpai said...

to echa:

hei, echa mana ni? Echa TI ke? mintak add blog you please! (profile you tak public lee..)

ratnakesuma said...

then...???

kalau dah mm tu, jgn la robek ati setiap perempuan dgn ayat2 satira tuh...

tulis mcm maner pun, cerpen ker, novel ker, diari, biarkan jer lah...

muhsinsenpai said...

to dora:

yang nak marah2 ni pehal, apa aku sembang ngan fairuz tu private kut. tak yah la nak emo cam kid.