Wednesday, April 22, 2009

PBSM Berpuaka..


Akhirnya!

Bagai ingin menjerit gembira dan berlari mengelilingi perkarangan Puncak Perdana, bala bernama Persatuan Bulan Sabit Merah ini sudah berakhir. Lima semester sumpahannya mengekori dan merasuk kehidupan mahasiswa aku.

Ia mengganggu tidur, merenjat pemanduan, mengsirna fokus, menggagap karaoke dan banyak lagi bahana yang dimunculkan, secara langsung atau tidak.

Akhirnya!

Sesudah tamat ujian bertulis aku sudah boleh dianggap merdeka dan segala jin dan hantu yang mengiringi subjek ini bolehlah aku persilakan berambus keluar dari hidup aku.

Bagai serba teruja ingin sahaja aku terbang terus pulang ke rumah jika tidak hanya kerana kereta aku kehabisan minyak di tengah jalan dan perlu diisi.

Akhirnya!

Beberapa hari kemudian baju seragam lengan panjang berwarna putih bercorak bulan merah itu aku gumpalkan di tangan dan sepantas jeritan frasa 'Aku Hensem!' ia disumbat ke dalam beg plastik putih yang selalu didapati di kedai kasut.

Seperti badi PBSM aku, baju ini juga akan aku pastikan pergi buat selamanya.

Akhirnya!

Dengan pemetik api di tangan aku perhatikan sesadis mungkin bagaimana plastik putih dan isi di dalamnya aku nyalakan dan perlahan-lahan ia terbakar. Burn baby, burn!

Plastik dan baju putih berlubang di belakang itu pula tidak segan-segan kemudiannya bereaksi dengan haba menghasilkan remah-remah hitam berunsurkan karbon yang dipanggil abu. Aku tersenyum puas.

Akhirnya!

Tiba-tiba telefon berbunyi. Aku angkat dan kata hello? Sapa ni?

Suara: Kau tak pergi ujian praktikal ke? Stat lagi 5 minit! 40 markah tau! Kalau tak amik nanti fail. Kena pakai pakaian lengkap, kalau tak, tak boleh ambik. Cepat la datang!

Talian yang dimatikan menandakan tamatnya talian hayat aku. Kerentungan baju di atas tanah kupandang penuh dendam. PBSM berpuaka!

P/S: Ini sebenarnya sebuah cerita pendek. Hahaha.

4 comments:

Anonymous said...

hehehe tahniah!

Sir Hady Jupaz said...

bukan xde praktikal ke?

jumpe anda sem depan..hahah

muhsinsenpai said...

Lama tak nampak Ja!

Selamat bergraduasi!

Adi, jumpa lagi PBSM 3 sem depan!

Anonymous said...

ehehehe ...

cian bju tu~