Thursday, April 09, 2009

Bila Kehabisan Nafas, Kita Menerjah Makin Keras!!!


Assalamualaikum..

Sebagai pelajar, guru sering mengingatkan bahawa dua musuh utama dalam pengkuliahan adalah bertangguh-tangguh dan bersambil lewa. Dari awal semester setiap tugasan yang diberi akan disertakan dengan ingatan: mula awal!

Namun percaya atau tidak, melakukan kerja pada minit-minit terakhir sebenarnya memberikan renjatannya yang tersendiri. Tahukah kalian, mentol akan bercahaya lebih terang sejurus sebelum ia terbakar. Begitu juga apabila manusia memaksa dirinya mengejar deadline. Tubuh akan disuntik adrenalin, tenaga mula dipacu cortisol, dan minda mula dihambat amygdala. Kesemuanya menyediakan diri agar lebih peka, lebih cerdas, dan lebih bertenaga.

Menyiapkan kerja berdikit-dikit mengikut pelan yang sedia diatur berminggu-minggu lebih awal memang baik, tetapi masa yang sama minda tenang yang ikut bekerja kadang-kadang kurang di'rentap' oleh kejutan-kejutan minda yang mengejar masa. Analogi terbaik adalah mereka yang berlari ke sekolah selama 15 minit akan lebih cergas dari mereka yang berjalan selama 45 minit.

Dengan kata lain, apabila minda tertekan, kadang-kadang kita akan lebih memaksa diri (atau terpaksa) membuat sergahan-sergahan baru yang lebih segar, berani dan all-out. Sebab itu Jerman dan Jepun yang kalah teruk perang lebih maju dari negara yang minta orang lain berperang untuk mereka, seperti negara kita.

Kenapa tiba-tiba aku cakap begini? Dalam dua minggu kebelakangan ni, dalam mengejar masa menyiapkan tugasan dan membentang kajian, nyata kerja masa kecederaan aku lebih cemerlang (dan dapat markah lebih) berbanding insan lain yang hantar folio progress tiap-tiap minggu. Haha..

No comments: