Wednesday, January 21, 2009

SAYA... DARI HUJUNG KOTA

Assalamualaikum..

Aku baru balik dari tengok teater bertajuk di atas.

Maaf, berbeza dengan orang yag suka ambik gambar dan papar dalam blog aku lebih suka hayati dan bercerita. TELL, don't show.

Watak lelaki yang baru kutahu nama wataknya 'pembawa berita' itu berselubung keluar dari belakang pentas bermulanya pementasan, dan mengatakan, "saya dari hujung kota, dengarilah berita yang hendak disampaikan, ikutilah orang yang tidak meminta upah itu.." begitulah lebih dan kurang-ingat atau tidaknya.

Serta merta teringat ayat dalam surah Yasin yang baru kubaca sewaktu kematian ayah seorang sahabat:

Maksudnya lebih kurang dengan dialog di atas.

Bunga silatnya pulak kalau tak silap mata aku silat gayung fatani, sebab bunganya bermain tinggi dan kaki sebelahnya terangkat, tidak berkuda rendah seperti silat gayong atau menyendeng seperti silat sendeng.

Pak Dogo pulak mengingatkan aku pada lagu M. Nasir Lagam Pak Dogo, dengan bait berbunyi:

Langgam Dogo langgam keramat
Risik risik dalam kelambu
Lagak bodoh tapi menyengat
Bila kelik dia main siku

Itu pun bagi yang belajar silat tahulah dia, siku ni biasanya untuk counter attack lepas menepis.

2 comments:

amer zaman said...

gk konsert alam muzik m.nasir.....!!

Wan Chel said...

M.Nasir?
siapa?
loyer?
majistret?
PENDATANG?