Saturday, January 31, 2009

Epilog : Rutin Kembali Menjenguk

Assalamualaikum..

28-31/01/09

Aku tidak lagi bangun sebelum pukul 7 pagi. Biasanya setelah matahari jauh tidak tercapai di titik tengah langit baru aku akan menjelma dari alam mimpi. Kemudian aku akan mengurung diri berjam-jam di dalam bilik sama ada untuk berhibur, membaca atau menulis.

Tiada lagi eskpedisi merentasi negeri Melaka-Johor melintasi jambatan, atau singgah di rumah kawan-kawan hanya sebab adik angkat mereka cumil. Motorsikal bukan lagi kenderaan utama dan kucing bukan lagi kawan aku.

Rutin, seperti kata sesetengah orang, adalah candu yang paling merbahaya.

Cuma yang menyedarkan, diri ini rupanya, apabila dibanding dengan orang-orang kampung sana, begitu tidak efisien apatah lagi signifikan. Bawak motor pun tak reti. Pendapatan seorang pesawah hanya kurang sedikit dari mak ayah aku, dan rupanya di kampung Melaka sana ada sawah padi dan kilang batik.

FIN

No comments: