Tuesday, January 05, 2010

Err, Aku Nak Cakap Boleh?

Assalamualaikum..

Baru-baru ini, aku tertarik dengan berita berkaitan dunia hiburan yang aku baca. Bukan tentang artis ditahan di kelab malam bukan, bukan tentang artis kahwin atau artis cerai juga bukan.

Yang menarik minat aku adalah tentang Mesyuarat Agung Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) kat Finas hari tu. Walau aku bukan pengarah, dan nampaknya semakin kurang minat aku nak jadi pengarah sekarang ni, namun aku masih cuba memerhati hal ini dengan penuh minat. (Kalau Muz ada boleh jugak buat bahas, malangnya dia hiatus)..

Yang pasti kekalahan Mamat Khalid pada aku sesuatu yang aku duga (sebenarnya tak tahu pun ada mesyuarat agung, pandai-pandai duga pulak). Sebabnya, seperti Muz jugak, Mamat Khalid pada aku seorang yang idealis. Nak persatuan pengarah filem hanya dianggotai pengarah filem. Memang la bunyinya macam sakral gitu tapi pada aku dia kena fikir juga berapa kerat je pengarah filem kat malaysia ni. Dia kata pengarah tv tak patut masuk FDAM. Dari satu segi mungkin itu dapat menjaga fokus dan hala tuju persatuan tetapi seperti yang aku cakap tadi, itu fahaman idealis. Pengarah filem macam Aziz M. Osman ngan Dato' Yusof Haslam pun mengarah cerita tv jugak. Prof Razak pun ada arah drama tv juga waktu aku mula masuk Puncak dulu.

Hasrat Mamat Khalid untuk buka persatuan sendiri mungkin bunyinya bercita-cita tinggi, tapi dari satu sisi, kalau ahli persatuan tak ramai, suara tak kuat. Suara tak kuat, gomen tak tolong, dan lumrah masyarakat melayu malaysia ni, kalau gomen tak tolong alamatnya tak lama lagi bungkus la.

apa- apa pun aku rasa alam filem melayu kat malaysia ni memang akan sama macam ni je untuk beberapa dekat lagi..

1 comment:

Cik-MeGa said...

sius aku tekejut waktu bajet 2010 turut menyelitkan industri perfileman.
sius.