Saturday, November 15, 2008

Dialog Dari Pasar Malam (Cerita pendek..)


"Dah lama berniaga?"

"Baru tiga bulan."

"Banyak ke untungnya?"

"Bolehlah encik, cari makan."

"Takpelah, belajar sikit-sikit."

"Mm."

Kereta berhenti dan keluarlah dua manusia dari kenderaan berwarna putih itu. Dengan langkah perlahan-lahan kedua-duanya memasuki bangunan satu tingkat bercat merah jambu. Sederet pasu bunga menghiasi pintu masuk.

"Nak cerita dari mula? Atau nak saya tanya baru jawab?"

"Kalau dari mula tu, dari sekolah ke dari lahir?"

"Dari mula awak kerja."

"Ikut kawan. Kerja kilang dulu, pastu lepas tiga bulan berhenti."

"Panjangkan la lagi ceritanya. Nak rokok?"

"Saya tak merokok. Tak nak."

"Bagus, bagus. Biar saya je yang isap. Sambung sambung."

"Kawan saya tu Johari. Kenal?"

"Mm, dia dah pernah datang sini dua tiga kali."

"Dia tu penipu rupanya."

"Sabit la. tengok rupa pun dah tau."

"Dia ajak saya masuk skim ni, skim cepat kaya internet. Pastu rugi. Elok-elok duit saya banyak, jadi berhutang pulak."

"Berapa banyak habis?"

"RM10 ribu jugaklah."

"Eish, banyak tu." Geleng kepala. Ketuk rokok.

"Tu la pasal. Johari tu pulak lesap."

"Eh, ada je!"

"Mana?" Muka terkejut campur marah.

"Kat penjara. Curi motor."

"Dah agak dah." Reda dan sandar semula.

"Banyak ke hutang dengan orang?"

"Dalam RM5 ribu. Tu yang stat meniaga tu."

"Oh. Tengok laris je tadi."

"Mm, macam tu la berniaga pasar malam. Ada orang ada la bisnes. Kadang-kadang hujan takde la orang."

"Jual cd ngan dvd filem je ke?"

"Ha'ah."

"Lain-lain takde? Untuk orang tua-tua ke?"

"Hahaha!" Dua-dua ketawa sumbang. Puntung rokok dimatikan.

"Tak berani la. Kena tangkap susah. Jual filem aje la."

"Tu la. Susah jugak kalau camtu."

"Takpelah. Dah nasib."

"Mm, awak pergilah telefon sesapa dulu. Tidur sini malam ni, esok lusa balikla."

"Okay, terima kasih."

"Korporal! Bawak dia pergi telefon kejap, pastu letakkan dalam lokap!"

Suara dari luar,"Baik inspektor!"

* * *
 
p/s: cerita hanya rekaan semata-mata..

6 comments:

Zumar Mariah said...

ey,
aku rs ko sgt comey biler aku bc dialog psr mlm nih..
;P

amer zaman said...

renhalus,

jeles aku...

aku sumber inspirasi dia tau...

muhsinsenpai said...

aku mmg comey, tenkiu..

kau comey jugak, sama-sama..

tak, aku takde pape ngan ren, muz..

Anonymous said...

jaja baru nak tanye ni cerita betul ke tak

Miss LaraLady said...

bile nk karaoke lagi?

muhsinsenpai said...

bila-bila pun boley..